Telefony opierające się na otwartym systemie operacyjnym Android, opracowanym przez Google’a, podbijają tych operatorów, którzy nie dysponują w swojej ofercie iPhone’em i szukają dla niego alternatywy. Od czasu wprowadzenia rok temu, dla jednego aparatu i jednego operatora, Android przeszedł długą drogę. Obecnie jest używany w 12 modelach w 32 sieciach i 26 krajach.

Następcy Androida

Wkrótce dołączą do nich tajwański HTC, Motorola i Samsung, które przed końcem roku wprowadzą swoje modele na rynek amerykański. Poza T-Mobile Androida wspierać będą również Sprint i Verizon Wireless.

Verizon przeprowadził nawet kampanię reklamową, w której kpi z Apple’a i jedynego operatora, który go oferuje w USA, czyli AT&T. Firma obiecuje odbiorcom wprowadzenie telefonu opartego na systemie Android w listopadzie tego roku. „nieMam prawdziwej klawiatury (...) alternatywnych aplikacji (...) aparatu o rozdzielczości 5 megapikseli (...) wymienialnych baterii (...)”, głosi reklama. „Wszystko czego nieMam ma Droid”.

Według Erica Schmidta w tym miesiącu nastąpi eksplozja popularności Androida. Prezes Google’a ustąpił w sierpniu ze stanowiska w radzie dyrektorów Apple’a, kiedy ambicje Google’a w sferze telefonów i systemów operacyjnych do nich stały się zagrożeniem konkurencyjnym dla tej firmy. Android wydaje się być realną alternatywą dla producentów telefonów komórkowych, które chcą przełamać dominację Nokii, Research in Motion i Apple’a, posiadających dwie trzecie rynku amerykańskiego i 80 proc. globalnego.

Firma badawcza Gartner uważa, że Android odbierze udział w rynku Nokii i do 2012 roku będzie obsługiwać 18 proc. inteligentnych telefonów, wobec 1,6 procent w I kwartale 2009 r. To więcej niż RIM i Apple, które mają odpowiednio 13,9 i 13,6 proc.

Zagrożenie dla iPhone’a

Według analityka Gartnera, Kena Dulaney’a, Android pobije iPhone’a, choćby dlatego, że współpracuje z o wiele większą liczbą modeli. Apple ma tylko iPhone’a i nie udziela licencji na swój system operacyjny lub technologię. Producenci aparatów współpracujących z Androidem skracają dystans do iPhone’a, a nowy system operacyjny i ponad 10 tys. aplikacji zapewnia im przewagę konkurencyjną. Smart telefony stanowią jedynie 14 proc. rynku, ale w 2012 roku ma ich być 500 milionów więcej. Według prognoz będą wówczas stanowiły połowę rynku komórek.