Według szacunków Wacha PKP Przewozy Regionalne są winne spółkom Grupy PKP 290 mln zł; największe zobowiązania ma wobec PKP Intercity - 127 mln zł. Wach uważa, że to zarząd PKP Przewozy Regionalne - jako dłużnik - powinien przedstawić harmonogram spłaty zadłużenia. Przypomniał, że firma nie przedstawiła dotąd żadnych propozycji. Dodał, że Grupa PKP pracuje nad własnym planem.

Jak poinformował PAP rzecznik PKP Przewozy Regionalne Piotr Olszewski, spółka przekazała PKP SA propozycję spłaty zadłużenia 26 października. "Do dziś PKP SA nie odniosły się do przedstawionych przez nas informacji" - powiedział Olszewski. Dodał, że firma na bieżąco regulowała swoje zobowiązania. Przestała dopiero wtedy, kiedy komornik zajął jej konta, by zabezpieczyć roszczenia PKP Intercity w wysokości 89 mln zł. Prezes Wach powiedział, że warunkiem porozumienia między firmami jest takie ustalenie rozkładów jazdy pociągów między PKP Intercity a PKP Przewozy Regionalne, by nie kolidowały one ze sobą. "Dogadamy się, nie ma innej opcji" - powiedział.

Zdementował pogłoski, że Grupa PKP uzależnia możliwość rozłożenia zadłużenia na raty od likwidacji połączeń InterRegio uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne, które na trasach międzywojewódzkich są konkurencyjne dla PKP Intercity. Zdaniem Wacha wniosek o upadłość, jaki ma przygotować zarząd PKP PR na zlecenie rady nadzorczej, jest bardzo niebezpieczny. Wyjaśnił, że ogłoszenie upadłości spółki spowoduje odebranie jej licencji na przewozy. W takiej sytuacji zabrakłoby połączeń kolejowych w regionach, a pasażerowie zostaliby pozostawieni sami sobie.

Jak poinformował Olszewski, w momencie usamorządowienia PKP PR, zadłużenie spółki wynosiło 360 mln zł. Spółka uważa, że działania PKP Intercity oraz PKP SA mogą być odbierane jako próba wyeliminowania pociągów InterRegio. Taka sytuacja, zdaniem zarządu PKP Przewozy Regionalne, jest bardzo niepokojąca, gdyż może doprowadzić do zmonopolizowania przez PKP Intercity przewozów ponadregionalnych i do ograniczenia pasażerom dostępu do usług innych przewoźników.

Reklama

PKP Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w kraju. Dziennie uruchamia około 3 tys. pociągów i przewozi ok. 200 tys. osób. Firma zatrudnia ok. 16 tys. pracowników. Od grudnia 2008 r. należy do samorządów.