Wiodący fundusz inwestycyjny na świecie Berkshire Hathaway, należący do Warrena Buffetta, postanowił za 26 mld dolarów kupić linię kolejową Burlington Northern Santa Fe.

Jest to największe przejęcie w historii firmy Buffetta, w wyniku którego uzyskuje ona kontrolę nad 77,4 proc. udziałów operatora linii kolejowej w Teksasie, których Berkshire Hathaway jeszcze nie posiadał. Razem z długami wartość transakcji sięga 44 mld dolarów.

Berkshire inwestuje w firmę z Fort Worth od przeszło dwóch lat, gdyż Buffett rozglądał się za wielką akwizycją, w której mógłby lokować wolne środki. A poza tym, jak mówi, pociągi będą bardziej konkurencyjne w porównaniu z ciężarówkami, wobec rosnących cen paliw.

„Warren zachowuje się jak Warren, korzystając z okazji na rynku, który stwarza możliwość konkurencyjnego przejęcia po stosunkowo niskiej cenie. Traktuje to, jako biznes, który ma przewagę nad innymi środkami transportu” – mówi Tom Russo, partner firmy Gardner Russo & Gardner, która posiada akcje Berkshire.

Do transakcji doszło po wyprawie Buffetta do Europy, gdzie szukał on okazji do akwizycji. W liście skierowanym do akcjonariuszy drugi najbogatszy człowiek świata narzekał, że wraz z wiceprezesem Charlesem Mungerem nie mogłi znaleźć spółki dostatecznie dużej, aby mogła znacząco powiększać roczne zyski funduszu.

Reklama

Buffett powiedział dzisiaj telewizji CNBC, że jego fundusz potrzebuje minimum 10 mld dolarów w gotówce rocznie, żeby być gotowym na trudne do przewidzenia wydarzenia, takie jak roszczenia odszkodowawcze z powodu katastrof, zgłaszane do jego firmy ubezpieczeniowej.

Fundusz Buffetta jest wyceniany na 150 mld dolarów. Berkshire inwestuje w firmy, które 79-letni miliarder uznaje za konkurencyjne.