W 2007 roku należąca do Buffetta Berkshire Hathaway dokonała pierwszej inwestycji w Burlington Northern Santa Fe (BNSF), nabywając 10,9 proc. udziałów w teksańskiej spółce Fort Worth za 3 mld dol. Wydawało się, że chociaż 79-letni miliarder powiększył swój portfel akcji spółek kolejowych, nie jest bezkrytycznym entuzjastą tej branży.
Jeff Matthews pisze w książce pt. Pilgrimage to Warren Buffett’s Omaha, że na dorocznym walnym zgromadzeniu Berkshire w 2007 roku Buffett powiedział: – Koleje nareszcie się pozbierały. Branża, 30 lat temu beznadziejna, podlegająca rygorystycznej regulacji, stała się zupełnie przyzwoita – a z czasem może być jeszcze lepsza. Jednak nigdy nie będzie rewelacyjna: na to jest za bardzo kapitałochłonna.

Inwestycja życia

Optymistyczna wizja przyszłej roli USA w handlu światowym sprawiła, że Warren Buffett doszukał się w amerykańskich kolejach dość zalet, by uczynić jedną z nich największą inwestycją w swej karierze. – To jest klasyczna transakcja Buffetta i pasuje jak ulał do jego strategii – mówi Roger Altman, założyciel i prezes spółki Evercore Partners, która doradzała BNFS. – Buffett często powtarza, że interesują go branże na dobrze bronionych pozycjach, a koleje uważa za wyjątkowo dobrze chronioną dziedzinę.
Reklama
Wtajemniczeni utrzymują, że w ubiegłym roku, gdy na gospodarczym horyzoncie kraju zbierały się ciemne chmury, Warren Buffett bezskutecznie próbował przejąć resztę BNSF. W zeszłym miesiącu ponowił próbę, tym razem oferując 100 dolarów za akcję i – jak oświadczył w wywiadzie dla stacji telewizyjnej CNBC – „w ciągu mniej więcej kwadransa” doszedł do porozumienia z dyrektorem naczelnym spółki Mathew Rose’m.



– To jest wykrzyknik, podkreślający jego entuzjazm wobec branży kolejowej – powiedział Douglas Kass, partner generalny w funduszu hedge Seabreaze Partners Management i były udziałowiec Berkshire. Warren Buffett po raz kolejny wyraził przekonanie, że po ostatniej recesji gospodarka USA powróci na drogę silnego wzrostu. Dodał, że kupno jednego z wiodących operatorów kolei umożliwi mu skorzystanie z ożywienia w chwili, gdy przepisy o ochronie środowiska i cena ropy naftowej stawiają pod presją inne formy transportu.

Gigantyczny kredyt

Chris Ceraso, analityk z Credit Suisse, napisał w okólniku do klientów: – To jest ważne wotum zaufania dla kolei, dla ich długookresowej zdolności generowania środków pieniężnych. Sugeruje, że ani presja cenowa, ani presja regulacyjna nie wykoleją rachunku zysków i strat czy rachunku środków pieniężnych spółek z tej branży. – Kolej jest bardzo efektywnym środkiem transportu towarów – powiedział Warren Buffett w wywiadzie dla CNBC.
– W zasadzie jestem pewien, że nasz kraj będzie prosperował i że za 10, 20 i 30 lat więcej firm będzie przewozić więcej towarów, a koleje na tym skorzystają – dodał. W kołach bankowych mówi się, że Berkshire zaciągnie około 8 mld dol. kredytu na potrzeby sfinansowania transakcji. Takie zadłużenie może kosztować spółkę jej dotychczasową ocenę AAA w ratingu Standard & Poor’s. W kwietniu Moody’s Investors Service obniżyła ocenę Berkshire o dwa stopnie, do AA. Spółka ma także przejąć długi BNSF w wysokości netto 10 mld dol.