Jak dowiedziała się "Rz" swoje marki chce wprowadzić tam Central European Distribution Corporation, czołowy producent i dystrybutor wódki, m.in. w Polsce. Od pięciu lat w Państwie Środka dostępna jest wódka Wyborowa. Obecnie Chiny są jej piątym rynkiem eksportowym — w sumie marka ta trafia na ok. 90 rynków.Firma badawcza Euromonitor International podaje, że sprzedaż wyrobów spirytusowych w Chinach zwiększy się w tym roku o 14 proc., do 27,6 mld dol. W 2011 r. wartość rynku mocnych alkoholi ma sięgnąć na rynku chińskim 36,8 mld dol.

— Potencjał tkwi nie tylko w rynku chińskim. Ze względu na liczbę mieszkańców i rosnącą zamożność atrakcyjne dla producentów mocnych alkoholi są także Indie, mimo że cło jest tam wyższe niż w Chinach — powiedział "Rz" Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej. Obecnie Wyborowa przygotowuje się do wejścia do tego kraju.

Plany, aby tam zaistnieć ma także polsko — francuska grupa Belvedere. Producenci wódki z Polski są obecni także w mniejszych krajach Azji. W ciągu ostatniego roku CEDC podwoiło sprzedaż absolwenta w Japonii. Natomiast latem tego roku do Laosu i Kambodży trafiły pierwsze partie produkowanej przez tę firmę żubrówki.

Na azjatyckich rynkach coraz lepszą sprzedaż notują browary, jednak polskie marki nie wykorzystują tego faktu. Co więcej, spada także import do krajów, w których wzrost napędza mieszkająca tam polonia, m.in w Wielkiej Brytanii, USA czy Francji.

Więcej w poniedziałkowej  "Rzeczpospolitej".