Sytuacja jest niepokojąca – zgadzają się szefowie sześciu warszawskich uczelni, które biorą udział w projekcie: Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Handlowa, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Akademia im. Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.

Kiepskie wyniki

Dane z Międzynarodowego Badania Analfabetyzmu Funkcjonalnego przeprowadzonego przez OECD wskazują, że 75 proc. Polaków między 16 a 65 rokiem życia osiąga wyniki poniżej poziomu uznawanego za wystarczający – m.in. przez pracodawców – do dobrego wykonywania swojej pracy.
Projekt Akademickie Mazowsze 2030 – Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza ma pomóc tę sytuację zmienić, przynajmniej na poziomie regionu.
Reklama
– To jest pierwszy tego typu projekt w Polsce. Dotąd polskie uczelnie w programach typu foresight występowały w charakterze ekspertów, konsultantów, ale same ich nie przeprowadzały – mówi Mariusz Wielec, zastępca kanclerza Politechniki Warszawskiej ds. rozwoju.
Foresight znaczy przewidywanie. W projekcie Akademickie Mazowsze 2030 chodzi o to, żeby spróbować przewidzieć, jak będzie rozwijał się ten region i jak będzie wyglądał jego rynek pracy, by mazowieckie uczelnie mogły sprostać tym zmianom.



Projekt, którego pomysłodawcą jest Politechnika Warszawska, będzie kosztował 5,5 mln zł, większość wydatków pokryje przyznana już dotacja unijna. Na czym będzie polegał w praktyce? Zespół ekspertów z różnych dziedzin najpierw zbierze potrzebne dane. Na podstawie tych danych eksperci będą tworzyć tzw. ścieżki rozwoju i scenariusze dla uczelni.
– To nie będą prognozy, które wykorzystują metody ekonometryczne czy statystyczne – mówi Aleksander Żołnierski, kierownik projektu Akademickie Mazowsze. – Przygotujemy różne scenariusze możliwych zdarzeń, uwzględniające także mało przewidywalne czynniki, czego w prognozie naukowej się nie robi. Na tym polega różnica pomiędzy programami typu foresight a prognozami.

Reforma jest potrzebna

Następnie eksperci skonsultują wyniki swych prac, a na sam koniec, w drugiej połowie 2011 roku, po opracowaniu ostatecznej wersji raportu, będą go upubliczniać i rozpowszechniać.
– Trwają dyskusje i prace nad reformą szkolnictwa wyższego – mówi prof. Włodzimierz Kurnik, rektor Politechniki Warszawskiej. – Reforma jest potrzebna. Jesteśmy gotowi poprzeć zmiany, byle były całościowe i miały racjonalne podstawy. Projekt „Akademickie Mazowsze” to nasz udział w tych zmianach.