Ogłaszając we wtorek wyniki po III kwartale Agora, spółka wydająca m.in. Gazetę Wyborczą i portal Gazeta.pl, nie miała dobrych informacji o koniunkturze na rynku reklamy, która jest głównym źródłem przychodów grupy.

– Niestety, nie widzimy na razie wyraźnych oznak poprawy – powiedział Piotr Niemczycki, prezes spółki.

Tomasz Józefacki, wiceprezes odpowiedzialny za internet Agory, zarysował też czarny scenariusz dla reklamy internetowej. Zdaniem spółki w III kwartale ten segment wzrósł zaledwie o 1 proc.

– Obserwujemy raczej trend spadkowy – podkreślił.

Agora w III kwartale osiągnęła zysk netto, ale okupiony dużymi oszczędnościami.

– Nasze przychody spadły o 13,3 proc., ale o 12,5 proc. zmniejszyliśmy koszty – podkreśla Piotr Niemczycki.

Przychody spółki spadły do 246,8 mln zł. Agora ocenia, że rynek reklamy prasowej skurczył się w trzy miesiące o 23 proc., a cały rynek zmniejszył się o 15 proc. do poziomu 1,45 mld zł. Po III kwartałach natomiast spadek wynosi 13 proc., a wartość rynku 4,96 mld zł.

Ogłoszone przez Agorę szacunki na temat rynku pokrywają się z danymi opublikowanymi przez CR Media Consulting. Według niej w III kwartale rynek reklamy skurczył się o 15,9 proc., a po trzech kwartałach spadek jest jeszcze głębszy i wynosi 16,4 proc. W tym czasie aż o 8 proc. spadły nakłady na reklamę w internecie. Prasa – dotychczas najsilniej dotknięta kryzysem – straciła 19,6 proc. przychodów, ale spadek wyhamował w stosunku do II kwartału, w którym wyniósł 22,4 proc. Analitycy CR Media szacują, że w całym roku rynek reklamy skurczy się o 14,6 proc.

– Bardziej istotnego ograniczenia spadków spodziewamy się w ostatnim kwartale, co będzie jednak głównie efektem niższej bazy niż symptomem wyraźnej poprawy koniunktury – mówi Maciej Chodorowski, autor Ad. media Raportu.