Mimo rosnącej sprzedaży hurtownicy leków nie są zadowoleni z poziomu uzyskiwanej marży. Dlatego największe hurtownie leków (notowane na giełdzie) decydują się uruchamiać dodatkową działalność, niezwiązaną bezpośrednio z obrotem lekami, ale dającą możliwość zwiększania zysków firm.

Torfarm (TORFARM), lider rynku, w III kwartale wypracował marżę na poziomie 7,13 proc. Piotr Sucharski, prezes grupy, uważa, że w najbliższych latach marża będzie maleć.

– Jest ogromna presja ze strony kontrahentów na zmniejszanie marży. W związku z tym podjęliśmy decyzję o rozwijaniu biznesu okołozdrowotnego. Dzięki przejęciu Prospera (konkurencyjna hurtownia – red.) zakończyliśmy budowę pozycji lidera rynku – mówi Piotr Sucharski.

W III kw. grupa Torfarm zwiększyła przychody o ponad 60 proc., do 1,53 mld zł, głównie jednak właśnie dzięki przejęciu Prospera.

Teraz Torfarm chce zarabiać na produkcji leków. W tym roku już zainwestował 10 mln zł w spółkę Synoptis, która zajmuje się ich wytwarzaniem. Do końca roku na jej rozwój przeznaczy jeszcze ok. 2 mln zł, a już w 2010 r. spółka ma zacząć zarabiać.

W połowie roku Torfarm powołał też agencję reklamową Nekk. Firma jest partnerem wszystkich spółek w Grupie, obsługuje m.in. Synoptis. Swoje usługi zamierza jednak zaoferować wszystkim producentom leków, z którymi współpracuje hurtownia. Do współpracy mają ich zachęcić mniejsze koszty promocji, bo w ramach agencji firma oferuje dostęp do aptek objętych programami lojalnościowymi Torfarmu, nośników w aptekach, wydawnictw i stron www.

Od niedawna w grupie jest także spółka ILC zajmująca się budowaniem systemów informatycznych dla branży farmaceutycznej, głównie dla aptek.