Firma Cigna Consulting przepytała polskich menedżerów, jaki powinien być wybitny lider w biznesie. W odpowiedziach najczęściej przewijały się: odpowiedzialność, ambicja, sprawiedliwość, umiejętność kreowania dalekosiężnych wizji i stawiania wyzwań. Uczestnicy dyskusji wymieniali odwagę w podejmowaniu decyzji, uczciwość, docenianie pracowników i tworzenie partnerskich stosunków w firmie.

Profesor Tadeusz Tyszka, specjalista od psychologii rynkowej, podkreślał, że bardzo trudno skonstruować listę pożądanych cech przywódcy. – Wiele zależy od okoliczności, w jakich działają przywódcy. Inny zestaw cech potrzebny jest w czasie spokoju, inny w czasach bardziej burzliwych – mówił prof. Tyszka. – Przywódca to osoba, która potrafi stworzyć wokół siebie pole magnetyczne, dzięki któremu przekona pracowników do swojej wizji – mówił Józef Wancer, prezes BPH.

– Najważniejszą cechą przywódcy jest przekazywanie energii zespołowi, a kanałem, którym ta energia płynie, jest zaufanie. Zarządzanie dużą firmą musi opierać się na zaufaniu, bo nie upilnuje się zespołu bardziej licznego niż trzy, pięć osób – mówił Andrzej Blikle, szef znanej firmy cukierniczej.

Przedsiębiorcy widzą różnicę między menedżerem a przywódcą. – Menedżer pokazuje zespołowi cele, określając termin ich wykonania. Lider pokazuje wizję, pyta zespół jak widzi wykonanie zadania – większe jest poczucie współtworzenia – wskazywał Andrzej Blikle. – Dobry przywódca nie zgadza się na bylejakość – dodawał Borys Stokalski, wiceprezes spółki Infovide Matrix.