W sierpniu tego roku, po 4 latach intensywnych negocjacji, Volkswagen i Porsche podjęli decyzję o zjednoczeniu obydwu spółek. Kluczowe znaczenie dla do tej pory najmniejszej niezależnej, niemieckiej firmy wytwarzającej samochody seryjne, czyli Porsche miał dług, który wynosił w sierpniu ponad 10 miliardów dolarów.

Konkretne warunki transakcji podpisano dopiero w ciągu ostatnich dni. Rada nadzorcza niemieckiego potentata samochodowego zatwierdziła podczas ostatniego posiedzenia umowę dotyczącą warunków przejęcie Porsche. Określono w niej przepisy regulujące kwestie organizacyjne, strukturalne i prawne pomiędzy obiema firmami.

Proces przejęcia Porsche będzie składał się z czterech etapów. Pierwszy z nich to zakup 49,9 proc. udziałów firmy do końca tego roku. Volkswagen zobowiązał się zapłacić za nie kwotę 5,8 miliarda dolarów. Kolejne etapy mają zakończyć się w 2011 roku, kiedy to Porsche zostanie całkowicie wchłonięte przez Volkswagena.

Porsche stanie się 10 marką w stajni VW, który dzięki transakcji uzupełni swoje linie produkcyjne o 911 modeli aut sportowych. Jak mówi Martin Winterkorn, prezes VW, obecnym celem spółki jest uzyskanie pozycji światowego lidera producenta samochodów, zarówno pod względem dostaw, jak i zysków do 2018 roku. Tym samym firma chce przejąć pozycję, jak dotąd królującej na globalnym rynku samochodowym Toyoty Motor.

Reklama