Microsoft jest w stanie zapłacić firmie Murdocha za zakończenie współpracy z Google, jeśli tylko otrzyma on wyłączność na uwzględnianie w wyszukiwaniu materiałów News Corp. Podobną strategię Microsoft stosuje wobec innych wydawców – podaje „Rzeczpospolita” powołując się na informacje dziennika „Financial Times”.

W skład imperium medialnego News Corp. wchodzą m.in. stacje telewizyjne Fox, wytwórnia filmowa 20th Century Fox i dzienniki takie jak „The Wall Street Journal”, „The Sun” i „The Times”.

Reklamowy monopol Google staje się niewygodny dla coraz większej liczby firm związanych z internetem i mediami. Sam Rupert Murdoch jako pierwszy podkreślił konieczność pobierania opłat za artykuły publikowane przez wydawców w internecie. Jest o co walczyć, gdyż reklamy stanowią główne źródło przychodów Google'a, a ich wartość jest szacowana nawet na 30 mld dol. rocznie.

„Gdyby News Corp. naprawdę chciał ukryć swoje treści przed wyszukiwarką Google, dawno by to zrobił. Technicznie to bardzo proste” - powiedział „Rzeczpospolitej” Tomasz Skalczyński, współtwórca polskiej wyszukiwarki Netsprint. pl.
Wprowadzona przez Microsoft w czerwcu tego roku wyszukiwarka Bing przejęła jedynie 3,5 proc. amerykańskiego rynku. Specjaliści uważają, że Bing ma szanse przełamać monopol reklamowy Google. Istnieje jednak obawa, że takie rozwiązanie mogłoby spowodować powstanie nowego monopolu Microsoftu.

Reklama

Więcej: "Rzeczpospolita"