Doradca ma wesprzeć trwającą w PKP Cargo restrukturyzację, a także przygotować strategię i harmonogram prywatyzacji spółki. Oferty można było składać do 21 września. Wpłynęło ich pięć, za najkorzystniejszą uznano złożoną przez konsorcjum, którego liderem jest McKinsey&Company. Jak powiedział PAP rzecznik PKP S.A. Michał Wrzosek, przy wyborze kierowano się oceną merytoryczną ofert, brano pod uwagę doświadczenie firm w innych projektach restrukturyzacyjnych i prywatyzacyjnych oraz zaproponowane przez nie wstępne koncepcje prywatyzacji PKP Cargo. Ważna była też cena. "PKP S.A. prowadzi prywatyzację PKP Cargo w imieniu resortu infrastruktury" - powiedział Wrzosek. Dodał, że PKP Cargo uczestniczyło w wyborze oferty.

Prywatyzacja spółki jest planowana na 2011 lub 2012 r. Jej władze jeszcze nie zdecydowały, jaka będzie forma prywatyzacji. Dopuszczają prywatyzację przez IPO (oferta publiczna) i poprzez inwestora strategicznego. Poza PKP Cargo, PKP S.A. prowadzi projekty prywatyzacyjne PKP Intercity, Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, Polskich Kolei Linowych i Kolejowego Szpitala Uzdrowiskowego w Ciechocinku. PKP Cargo to drugi pod względem wielkości kolejowy przewoźnik towarowy w UE. Dziennie uruchamia średnio 1,3 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. W spółce trwa program restrukturyzacyjny, obejmujący także zmniejszenie zatrudnienia. Do końca roku zatrudnienie ma się zmniejszyć z 37,6 tys. osób na koniec 2008 roku do 29,79 tys. Po ośmiu miesiącach 2009 roku spółka miała 485 mln zł straty netto przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 2,6 mld zł.