"Patrząc na składowe tych ocen można stwierdzić, że poprawa nastrojów wynika z tego, że część konsumentów prognozujących wcześniej pogarszanie się sytuacji gospodarczej (obecnie 31 proc.) teraz zaczęła uważać, że sytuacja ustabilizuje się (49 proc.)" - czytamy w komunikacie z badań. Nastrojom tym towarzyszy jednocześnie mniej obaw co do wzrostu bezrobocia niż w poprzednich miesiącach (obecnie wzrost bezrobocia przewiduje 39 proc. Polaków).

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt do 87 pkt - poinformował w piątek Ipsos. "Zapoczątkowana kilka miesięcy temu poprawa nastrojów ustabilizowała się na poziomie 80-ciu kilku punktów. Patrząc na przebieg WOK-u w tym okresie można dopatrywać się delikatnej tendencji wzrostowej przeplatanej okresami gorszych ocen. W listopadzie, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt do poziomu 87 pkt" - napisano w komunikacie.

Konsumentów przyznających, że nie wystarcza im na życie w porównaniu do października jest więcej o 3 pkt proc. "Z drugiej strony więcej jest też osób spodziewających się poprawy sytuacji materialnej w gospodarstwie domowym - o 4 pkt procentowe. Co ciekawe, optymistami w podobnym stopniu są osoby stwierdzające, że nie wystarcza im na życie, jak deklarujący zdolność do odkładania pieniędzy" - podają eksperci Ipsos.

"Wygląda na to, że konsumenci, których sytuacja materialna jest przeciętna, nie spodziewają się istotnej jej zmiany w przyszłości, natomiast cierpiący niedostatek materialny, jak i osiągający nadwyżkę finansową z pewną nadzieją spoglądają w przyszłość" - dodają eksperci Ipsos.