– Poziom sprzedaży jest na pewno niższy niż spodziewany. Cały czas to, co oferujemy, jest nowością, a osłabienie koniunktury nie pomaga w testowaniu nowych rozwiązań – mówi nam Jakub Cybulski, dyrektor sprzedaży Atvertin, firmy oferującej powierzchnię reklamową na 1500 nośnikach LCD w sklepach Tesco w 39 miastach w Polsce.

Firma rozpoczęła współpracę z AdTotal, siecią reklamową należącą do portalu Wirtualna Polska, która sprzedaje powierzchnie reklamową na nośnikach cyfrowych także w sklepach Piotr i Paweł, w 800 salonach fryzjerskich w całym kraju, placówkach Deutsche Banku oraz na lotniskach i dworcach. W październiku poszerzyła też ofertę o ponad 100 restauracji McDonald’s.

Według CR Media Consulting w tym roku udział wydatków na tę formę reklamy wynieść może 0,5 proc. całego rynku. A to znaczy, że osiągnie wartość 30–40 mln zł. Przed kryzysem przychody niektórych firm potrafiły rosnąć w tempie przekraczającym 80 proc., teraz dynamika spadła do 20–30 proc. Mimo spowolnienia przedstawiciele branży twierdzą, że w przyszłym roku ponownie mocno przyśpieszy.

– Rok jeszcze się nie skończył, a już liczba firm, które zadeklarowały wydatki na kampanię w przyszłym roku, jest wyższa niż w 2009 – mówi Paulina Zyśk-Lisica z zespołu zakupu powierzchni reklamowej sieci AdTotal. To zasługa rosnącego przekonania marketerów, że reklama w tradycyjnych mediach jest mniej skuteczna niż bezpośrednio w sklepach. Badania pokazują, że klienci ją akceptują.

– Reklamy w punktach sprzedaży zauważa 80 proc. osób. Blisko 70 proc. badanych takie reklamy akceptuje – dodaje Paulina Zyśk-Lisica. Eksperci zwracają uwagę na plusy, jakie daje bezpośredni kontakt z klientami sklepów. – Układ ekranów gwarantuje dotarcie do 80 proc. klientów hipermarketu, koszty przygotowania materiałów do emisji są bardzo niskie, a sam przekaz reklamowy jest dynamiczny i nowoczesny – mówi Jakub Cybulski.

Reklamodawców zachęca też rosnący zasięg takich kampanii, spowodowany coraz większymi inwestycjami firm w nowe nośniki. Coraz większe źródło przychodów widzą w tym rynku duże firmy medialne. Grupa Polsat za pośrednictwem wchodzącej w jej skład cypryjskiej spółki Bithell Holding kupiła w tym roku połowę udziałów firmy PRN Polska, do której należy sieć nośników w hipermarketach Carrefour. Oprócz reklam wyświetla także informacje. W podobnym kierunku poszła Agora. Należąca do niej firma AMS na cyfrowych nośnikach w metrze sprzedaje reklamę i przekazuje informacje.