Dzięki porozumieniu zawartemu z konglomeratem United Breweries Heineken będzie mógł sprzedawać swoje piwo na obszarze Indii. Europejska firma zamierza skoncentrować się na zamożniejszej części społeczeństwa.

Konflikt pomiędzy United Breweries, jednym z największych dystrybutorów napojów alkoholowych w Indiach, a Heinekenem dotyczący handlu piwem, trwał ponad rok. W niedawno zawartej umowie obie strony określiły warunki współpracy. Heineken zobowiązał się do kupna hinduskiej jednostki Asia Pacific Breweries. Firma zamierza wykorzystać ją do stworzenia razem z United Breweries joint venture. Ponadto europejska spółka uzyskała prawo do wyznaczania trzech członków zarządu UB, w tym dyrektora ds. finansowych.

Pomysł ekspansji w drugim najbardziej zaludnionym kraju na świecie zrodził się w momencie przejęcia przez Heinekena spółki Scottish & Newcastle w zeszłym roku. Dzięki połączeniu firm Heineken przejął 37,5 proc. udziałów w United Breweries oraz zdobył dostęp do hinduskiego rynku, na którym alkohole S&N cieszą się bardzo dużą popularnością. Wywołało to jednak konflikt z innym dystrybutorem alkoholu w Azji Asia Pacific Breweries.

W Indiach Heineken zamierza skoncentrować się na sektorze Premium, adresowanym do zamożniejszej części społeczeństwa. Według analityków, ta część rynku piwnego dopiero zaczyna się rozwijać na Półwyspie Indyjskim. A biorąc pod uwagę prognozy ekonomistów dotyczące dalszego wzrostu gospodarczego oraz podniesienia poziomu zamożności obywateli Indii strategia Heinekena może przynieść firmie olbrzymie zyski.

Szwedzka spółka zastanawia się także nad przejęciem innej firmy Fomento Economico Mexicano, zajmującej się produkcją piwa o nazwie Femsa Cerveza. Na razie jednak brakuje oficjalnych informacji na temat ewentualnego nabycia meksykańskiego producenta piwa.

Reklama
ikona lupy />
Jean-Francois van Boxmeer, prezes zarządu Heinekena (po prawej stronie) oraz Rene Hooft Graafland, dyrektor ds. finansowych firmy / Bloomberg