Apteczny rynek zaczął się konsolidować. W III kwartale 2009 roku do sieci (powyżej pięciu podmiotów) należało już ponad 2,5 tys. aptek – wynika z danych IMS Health, firmy monitorującej rynek farmaceutyczny.
Niekwestionowanym liderem jest Polska Grupa Farmaceutyczna. To jeden z trójki największych hurtowników leków posiadający sieć ok. 600 własnościowych aptek. Torfam i Farmakol – konkurenci giełdowej spółki, mają ich już po około 200.

Apteki zwiększają przychody

Ta trójka wiodących hurtowników leków na polskim rynku zdrowia skupia wokół siebie także największe sieci aptek niepowiązanych kapitałowo, ale ściśle ze sobą współpracujących, np. za pomocą programów lojalnościowych. Wówczas leki oferowane są przez internet, a odbierać je można w aptece należącej do programu. Na przykład, stworzony w 2007 roku portal zdrowotno-apteczny Doz.pl należy do spółki Central European Pharmaceutical Distribution (CEPD), która z kolei wyłoniła się z PGF.
Tej jesieni spółka zdecydowała się na kosztowną kampanię wizerunkową w mediach.
Reklama
– Apteki Dbam o zdrowie przekształcają się w sieć aptek, a to już coś więcej niż program lojalnościowy – mówi Jacek Szwajcowski, prezes PGF.
Udział CEPD w strukturze sprzedaży Grupy PGF zbliża się już do 30 proc. Po trzech kwartałach 2009 roku przychody wzrosły o 22 proc., przekraczając 1 mld zł.
– Średnia sprzedaż aptek Dbam o zdrowie jest wyższa od statystycznej sprzedaży innych aptek – chwali się Jacek Szwajcowski.
Na podobnych warunkach funkcjonuje sieć aptek Świat zdrowia i Apteka dobrych cen należące do Torfarmu, lidera rynku hurtowego. W sumie w sieci znajduje się ok. 2,3 tys. aptek.



Pomaga informatyka i reklama

– Zmieniają się zasady współpracy aptek z hurtownikami leków – zauważa Stanisław Kasprzyk z IMS Health, firmy monitorującej rynek farmaceutyczny.
– Hurtownicy poszukują nowych możliwości, poszerzając działalność o branże IT i media, a także inwestują w produkcję i sprzedaż własnych marek. Kluczowe dla hurtu są efekty współpracy z aptekami na podstawie tzw. twardych danych, których oczekują producenci. Nie jest to możliwe bez spójnego i nowoczesnego systemu informatycznego w aptekach – mówi Stanisław Kasprzyk.
Taki monitoring wymaga jednak nowych narzędzi, np. systemów informatycznych dla kas, które pozwalają zbierać dane o sprzedaży.
W związku z tym od tego roku w grupie Torfam jest spółka ILC zajmująca się budowaniem systemów informatycznych dla branży farmaceutycznej, przede wszystkim dla aptek. Na tym jednak nie kończy się poszerzanie współpracy dystrybutorów z aptekami.
W połowie roku Torfarm powołał agencję reklamową Nekk. Firma jest partnerem wszystkich spółek w Grupie, obsługuje m.in. producenta leków Synoptis. Swoje usługi chce jednak zaoferować wszystkim producentom leków, z którymi współpracuje hurtownik. Do współpracy mają ich zachęcić mniejsze koszty promocji, bo w ramach agencji firma oferuje dostęp do aptek objętych programami lojalnościowymi Świat Zdrowia i Apteka dobrych cen, własnych nośników w aptekach, wydawnictw i stron www.
Inny gracz na rynku, firma Farmacol, także zamierza zaoferować usługi aptekom.
– Koncentrujemy się na dystrybucji farmaceutyków i współpracy z aptekami. Ograniczamy nasze dodatkowe usługi dla producentów leków, np. do działań promocyjnych prowadzących do zwiększania sprzedaży leków – mówi Edyta Bączek, wicedyrektor Farmacolu ds. marketingu.
ikona lupy />
Działalność aptek / DGP