General Motors oświadczył, że nie może sfinalizować sprzedaży Saaba holenderskiej firmie Spyker Cars i zamierza zamknąć nierentowną szwedzką markę.

Firmy napotkały problemy w “kilku kwestiach”, których nie można było rozwiązać podczas rokowań na temat sprzedaży – wynika z oświadczenia producenta samochodów z Detroit. GM stwierdził, że liczy na to, iż Saab ureguluje swoje zobowiązania, w tym dotyczące dostaw części zamiennych i będzie honorować umowy gwarancyjne, zapewni serwis i części zamienne.

Ed Whitacre, prezes i dyrektor wykonawczy GM powiedział 15 grudnia, że Saab zostanie zamknięty jeśli nie będzie porozumienia w sprawie sprzedaży do końca miesiąca. Szwedzkie konsorcjum Koenigsegg Group wycofało się z planu kupna Saaba pod koniec listopada, w trzy tygodnie po zmianie przez GM decyzji w sprawie Opla i zachowaniu w ramach koncernu tego europejskiego oddziału.

Spyker, holenderski producent samochodów sportowych po 235 tys. dolarów za egzemplarz, wyłonił się dopiero w tym miesiącu jako najpoważniejszy oferent do kupna szwedzkiego Saaba. Victor Muller, szef tej firmy powiedział wczoraj, że składając propozycję kupna Spyker skorzystał z planu biznesowego grupy Koenigsegg.

Początki Saaba wywodzą się od lotniczego koncernu Svenska Aeroplan, utworzonego w 1937 roku w celu zapewnienia produkcji przez Szwecję samolotów wojskowych. W dziesięć lat później z fabryki wyjechał pierwszy samochód.
GM pozbywa się czterech marek – Saaba, Saturna, Hummera i Pontiaka – aby skoncentrować się czterech pozostałych: Chevrolet, Cadillac, GMC i Buick .

Reklama