W ostatni weekend 2009 roku „Avatar” był najchętniej oglądanym filmem w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W ciągu zaledwie dwóch dni zarobił 75 milionów dolarów. Całkowite wpływy ze sprzedaży biletów w amerykańskich kinach wyniosły zaś 278 milionów dolarów.

Jak podaje strona internetowa Hollywood.com po raz pierwszy w historii amerykańskiej kinematografii w 2009 roku sprzedano bilety do kin za ponad 10 miliardów dolarów. Ta rekordowa kwota to przede wszystkim efekt coraz większej ilości filmów produkowanych w technice 3D. Bilety na nie są droższe niż w przypadków normalnych filmów o kilkadziesiąt procent.

Jednak wyższa niż zazwyczaj cena nie wpływa na ich rosnącą popularność, szczególnie wśród najmłodszych widzów. Idealnym przykładem filmu 3D jest właśnie „Avatar”, który w ciągu pierwszych dwóch tygodni wyświetlania zarobił ponad 212 milionów dolarów. Miał także rekordowy w historii amerykańskiego kina weekend otwarcia, wpływy ze sprzedaży biletów przekroczyły bowiem 77 milionów dolarów.

Avatar” to ostatnia produkcja Jamesa Camerona, znanego kinomanom całego świata z kultowego już „Titanica” z Leonardo di Caprio i Kate Winslet w rolach głównych. Film to historia byłego komandosa, który by odzyskać swoje zdrowe ciało musi wziąć udział w wojskowym projekcie o nazwie Avatar.

Reklama



Po „Avatarze” najchętniej oglądanym filmem w Stanach Zjednoczonych był „Sherlock Holmes” w reżyserii Brytyjczyka Guy’a Ritchie. Adaptacja powieści Artura Conan Doyle o przygodach słynnego detektywa i jego wiernego pomocnika dr Watsona zarobiła w ostatni weekend grudnia 65,4 miliona dolarów.

Ostatnie miejsce na podium należało do przygodowego filmu dla dzieci „Alvin i wiewiórki 2”, jest to druga część hitu kinowego, łączącego elementy świata kreskówki i animacji komputerowej z rzeczywistą grą prawdziwych aktorów. Przychody ze sprzedaży biletów na film, opowiadający dalsze losy wiewiórek, przekroczyły 50 milionów dolarów.

>>> CZYTAJ TEŻ: Na własne kino trzeba minimum 500 tys. zł

Podsumowując, amerykańska kinematografia wydaje się być w coraz lepszej kondycji. W porównaniu do 2008, w kończącym się roku wartość sprzedanych biletów na 12 najpopularniejszych filmów w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 47 proc. i wyniosła 265 milionów dolarów. Rok temu było to niecałe 180 milionów. W porównaniu do poprzedniego roku zwiększyły się także całkowite wpływy ze sprzedaży biletów o ponad 9 proc. W 2009 roku Amerykanie wydali na bilety do kina ok. 10,4 miliarda dolarów.* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:238; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-indent:35.45pt; line-height:150%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; text-indent:35.45pt; line-height:150%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

ikona lupy />
Robert Downey Jr. jako Szerlock Holmes w najnowszym filmie Guy'a Ritchie / Bloomberg