Autostrada, fragmenty obwodnicy, Stadion Narodowy, nowy most z linią tramwajową i druga linia metra – 2010 rok upłynie w stolicy pod znakiem największych inwestycji w historii.
Rząd i samorząd powoli przełamują inwestycyjną niemoc w Warszawie, która do tej pory nie miała szczęścia do wielkich budów. W przyszłym roku wartość dużych inwestycji realizowanych dla stolicy przekroczy 13,1 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła właśnie poszukiwania wykonawcy drogi S2 z rogatek miasta do portu lotniczego na Okęciu. To powtórka unieważnionego przetargu, ale drogowcy obiecują, że zdążą do Euro 2012. Oferty zostaną otwarte pod koniec stycznia. Przetarg obejmuje zaprojektowanie i budowę trasy o długości 12,6 km.

>>> Polecamy: Inwestycje władz stolicy rekordowo wysokie w 2009 roku

Pod koniec przyszłego roku powinno się zakończyć układanie innego fragmentu ekspresowej obwodnicy miasta – z podwarszawskiej Konotopy w północnym kierunku stolicy. Budowa prawie 11-km odcinka pochłonie 1,2 mld zł. Obie ekspresowe trasy spotkają się w Konotopie z autostradą A2, która w maju 2012 roku dotrze tam z Łodzi. Na razie trwa projektowanie pięciu odcinków 92-km trasy. Pierwsze projekty powinny być gotowe już w marcu, budowa za 1,5 mld ruszy w wakacje.
Od października trwa budowa kolejnego fragmentu obwodnicy Warszawy. Do końca 2011 roku Trasa Toruńska zyska parametry trasy ekspresowej. Koszt przebudowy – 869 mln zł. Powstają też dwie inne części obwodnicy, które odkorkują południowe dzielnice lewobrzeżnej części miasta w okolicach lotniska Okęcie. – Warszawa zaczyna pościg za europejskimi stolicami pod względem jakości infrastruktury. Jeszcze przez lata nie uda jej się jednak ich dogonić – komentuje Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.
Reklama

>>> Polecamy: Warszawa doczeka się normalnego Dworca Zachodniego

I tak np. obwodnica długo będzie dziurawa. Prawie zamarły przygotowania do budowy kolejnych odcinków na wschód oraz nowej trasy wylotowej na Gdańsk. W II połowie roku powinna się za to zacząć największa budowa realizowana za pieniądze z budżetu miasta oraz środków UE. Za 4,1 mld zł włosko-tureckie konsorcjum do 2013 roku wybuduje 6,1 km podziemnej kolejki. Jeden z przystanków będzie zlokalizowany w pobliżu Stadionu Narodowego, który budowany jest od września 2008 r. i jak dotąd także powstaje zgodnie z harmonogramem.
Niezagrożony jest także termin zakończenia w końcu 2011 r. budowy mostu Północnego za 980 mln zł.
8,1 mld zł kosztują rządowe inwestycje, z których będzie korzystać Warszawa