W 2009 roku na całym świecie producenci sprzedali w sumie 205,3 mln telewizorów, o 1,1 mln mniej niż w 2008 roku – szacuje firma badawcza z USA DisplaySearch. Prognozuje, że w 2010 roku sprzedaż telewizorów wzrośnie do 215 mln sztuk. Powodem ubiegłorocznego spadku sprzedaży był kryzys ekonomiczny. Tylko w III kwartale 2009 r. sprzedaż była na poziomie wyższym niż w tym samym okresie 2008 roku. Ostatni kwartał 2009 roku – według szacunków DisplaySerach – przyniósł spadek sprzedaży o 1–2 proc.

>>> Czytaj też: Rząd szykuje kolejny podatek - zapłacimy więcej za sprzęt RTV

Niższemu popytowi towarzyszył szybki spadek cen telewizorów. W efekcie mocno spadły przychody producentów. Szacunki mówią, że globalna wartość sprzedaży w 2009 roku mogła się zmniejszyć nawet o 10 proc., do 101 mld dol. DisplaySearch spodziewa się, że I kwartał 2010 r. przyniesie wzrost wartości sprzedaży, pierwszy po sześciu kwartałach spadku. Wzrost wartości sprzedaży prognozowany jest też w całym 2010 roku. W 2009 roku ponad 68 proc. rynku stanowiły telewizory z ekranem LCD. Według pierwszych szacunków sprzedano ich 140,5 mln sztuk. W 2010 roku udział ten może wzrosnąć do ponad 78 proc. (sprzedaż na poziomie 171 mln sztuk).

>>> Czytaj też: Telewizory LED wyprą wkrótce zwykłe LCD

Reklama
Oczekiwana jest zmiana struktury sprzedaży LCD TV. O ile w 2009 roku szybko rosła sprzedaż telewizorów z ekranem do 40 cali, której towarzyszył szybki spadek średniej ceny takich urządzeń, o tyle w tym roku prognozowany jest znaczący wzrost popytu na telewizory LCD o ekranach od 40 cali. Według firmy badawczej iSuppli, stanie się to głównie za sprawą popytu na energooszczędne LCD TV wykorzystujące technologię podświetlania LED. W tym roku oczekiwany jest dalszy spadek udziału w rynku LCD TV z najniższą częstotliwością odświeżania ekranu (50/60 Hz).



>>> Czytaj też: Na rynku brakuje telewizorów LCD

Technologia LED w połączeniu z częstotliwością odświeżania ekranu na poziomie 240 Hz pozwala produkować telewizory umożliwiające oglądanie obrazu trójwymiarowego (3D). Analitycy spodziewają się, że w tym roku nabywców znajdzie 1,2 mln urządzeń 3D, a w 2013 roku już 15,6 mln sztuk. Prognozowana jest stagnacja na rynku energochłonnych telewizorów plazmowych (globalna sprzedaż – 14,6 mln sztuk) oraz spadek sprzedaży telewizorów z tradycyjnym kineskopem (do 32 mln sztuk).

>>> Czytaj też: Chiński rynek płaskich telewizorów kusi światowych gigantów

Na polskim rynku telewizorów – opisywaliśmy go w Dzienniku Gazecie Prawnej 17 grudnia 2009 r. – spodziewana jest w tym roku duża wymiana asortymentu, spadek cen starszych modeli średnio o 20 proc. Potencjał rynku w tym roku szacowany jest na 1,6 mln sztuk, wobec 1,5 mln sprzedanych telewizorów w 2008 roku.
ikona lupy />
Sprzedaż telewizorów LCD szybko rośnie / DGP