Do 31 grudnia ub.r. był czas na składanie wniosków o dopuszczenie do przetargu.

"Złożyło je 21 firm i konsorcjów - m.in. z Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Austrii, Niemiec, Chorwacji, Grecji i Chin. W skład konsorcjów weszły również firmy z regionu świętokrzyskiego" - poinformowała we wtorek Małgorzata Pawelec z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Po sprawdzeniu wniosków komisja przetargowa zdecyduje, którzy oferenci - maksimum 20 - zostaną zaproszeni do drugiego etapu postępowania przetargowego, w ramach którego mają być przedstawione propozycje cenowe. Budowa obwodnicy powinna ruszyć w połowie tego roku, a zakończyć się po upływie 18 miesięcy.

>>> Czytaj też: Jest decyzja środowiskowa w sprawie obwodnicy Augustowa

Oddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku obwodnica Kielc posiada formalnie status drogi ekspresowej, choć ma tylko jedną jezdnię. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce-Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię - po zachodniej stronie trasy istniejącej. Przebudowane będą również węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni, tzw. zespolony, będzie jedynym w woj. świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych - S-7 i S-74 (Piotrków Trybunalski - Lublin).

"W ramach inwestycji powstanie 18 wiaduktów, 9 mostów, dwa miejsca obsługi podróżnych, cztery przejścia dla pieszych i trzy samodzielne przejścia dla zwierząt dużych" - powiedziała Pawelec. Budowa obwodnicy Kielc to kolejny etap powstawania dwujezdniowej "siódemki" na terenie Świętokrzyskiego. Do końca tego roku ma być gotowy odcinek Skarżysko-Występa, trwa przetarg na odcinek od Skarżyska do granicy województwa z Mazowszem (5 stycznia mija termin składania wniosków). Ponadto przygotowywany jest przetarg na odcinek od Jędrzejowa do granicy z Małopolską.

Przed kilkoma laty powstały odcinki "ekspresówki" obok Jędrzejowa i Skarżyska, a w zeszłym roku oddano do użytku węzeł Kielce-Północ.

>>> Czytaj też: "Nie będziemy dłużej tolerować opóźnień w budowie polskich autostrad"