Teoretycznie pole manewru dla telekomów nie wydaje się zbyt wielkie. Według ostatnich badań GUS na temat wykorzystania technologii informacyjnych w 2008 r. aż 95 proc. polskich przedsiębiorstw korzystało z komputerów, a 93 proc. miało dostęp do internetu. Trudno też sobie wyobrazić, by firma nie korzystała z telefonu. Jednak okazuje się, że sięganie po już trochę bardziej zaawansowane narzędzia teleinformatyczne w polskim sektorze MSP wygląda o wiele gorzej.

Jak bowiem pokazują przeprowadzone w tym roku przez MillwardBrown SMG/KRC badania, choć zdecydowana większość małych i średnich firm korzysta z internetu, to tylko niespełna połowa z nich ma własną internetową stronę (47 proc.). Wynika z nich też, że wśród firm niemających swojego serwisu w sieci aż 66 proc. nie zamierza go stworzyć w ciągu najbliższego roku.

W to, że można zmienić to negatywne nastawienie małych i średnich firm do zainwestowania w swoją stronę WWW, wierzy Telekomunikacja Polska. I proponuje przedsiębiorcom usługę pod nazwą Biznes Pakiet. Oferuje dostęp do telefonu stacjonarnego, internetu oraz możliwość stworzenia własnej strony WWW wraz z miejscem na serwerze oraz pakiet bezpieczeństwa. Dodatkowo, w zależności od potrzeb firmy, może ona skorzystać z funkcjonalności małej centrali telefonicznej.

– Dzięki specjalnie zaprojektowanemu panelowi zarządzającemu, dostępnemu na WWW, usługa nie wymaga zatrudniania dodatkowej obsługi informatycznej. Nadzór może być prowadzony przez jedną osobę. Rozwiązanie gwarantuje również brak dodatkowych kosztów – jedna usługa, jeden dostawca, jedna faktura mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik TP.

TP kusi potencjalnych klientów Biznes Pakietu m.in. ofertą bezpłatnych połączeń w ramach swojej sieci, obejmującej 85 proc. numeracji całego kraju.

Netia, główny konkurent TP na rynku stacjonarnym, zapowiada, że łatwo się nie podda i będzie uatrakcyjniać wprowadzony w połowie zeszłego roku pakiet OneOffice. Zawiera on dostęp do internetu, telefon stacjonarny z nielimitowanymi, darmowymi połączeniami lokalnymi i międzymiastowymi, usługi hostingowe oraz pakiet bezpieczeństwa w jednym.

Klient Netii może skorzystać także z oferty komórkowej i telefonii OnePhone. Wykorzystuje ona możliwości sieci nowych generacji. Dzięki temu połączenie będzie przekierowywane na numer komórkowy pracownika, jeśli nie będzie on akurat przy biurku ze stacjonarnym telefonem. Jeśli klient korzystający z komórki będzie w zasięgu sieci Wi-Fi, będzie mógł dzwonić bezpłatnie. Netia przekonuje, że pakiet OneOffice oznacza spore oszczędności. Klienci bowiem otrzymują darmowe połączenia pomiędzy numerami firmowymi i pomiędzy wszystkimi podmiotami, które zakupiły usługę.