Dynamicznie zwiększa się przewóz paliw i produktów naftowych koleją. W ciągu trzech kwartałów minionego roku tą drogą najwięksi przewoźnicy przetransportowali o ponad 4 proc. więcej, w sumie 10,87 mln ton paliw.

Wzrosty pod tym względem zanotowały praktycznie wszystkie liczące się firmy. Największe CTL Logistics. Spółka w ciągu trzech kwartałów 2009 r. przewiozła rekordową jak dotąd ilość paliw – 2,38 mln ton. To aż o 56 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie CTL przegonił pod względem ilości transportowanych paliw państwowego giganta PKP Cargo – i zrównał się pozycją z Orlenem. CTL Logistics wzrost tłumaczy m.in. zwiększonym importem kolejowym paliw z Białorusi.

Jednak największy wpływ na wzrost liczby przewozów w 2009 roku miała rosnąca, mimo kryzysu, produkcja i konsumpcja paliw. Najwięcej zyskała na tym spółka Lotos Kolej z Grupy Lotos. Ugruntowała ona pozycję lidera, zwiększając w ciągu 11 miesięcy minionego roku ilość przewożonych produktów naftowych z 4,55 do 5,53 mln ton.

– Rozwój przewozów jest pochodną rosnącej sprzedaży produktów spółek wchodzących w skład naszej grupy kapitałowej. Reasumując: rośnie sprzedaż, rosną i przewozy – tłumaczy Marcin Zachowicz, rzecznik GL.

>>> CZYTAJ TEŻ: Restrukturyzacja PKP Cargo przynosi efekty

Jak informuje Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej, spółka codziennie uruchamia 70 pociągów w kraju i cztery na trasach zagranicznych.

CTL i Lotos odebrały sporą część rynku przewozu paliw PKP Cargo. Spółka od stycznia do końca września 2009 r. przewiozła o prawie 40 proc. mniej produktów naftowych niż w analogicznym okresie 2008 roku. Piotr Apanowicz z PKP Cargo podkreśla, że transport paliw jest jednak tylko niewielką częścią wszystkich przewozów spółki (stanowi ponad 2 proc.). PKP Cargo liczy, że w tym roku uda się poprawić wynik – rozpoczyna obsługę PGNiG. W ramach umowy przewozić ma 500 tys. ton paliw w ciągu roku.

Nieznaczny, 1,5-proc. wzrost przewozów w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku odnotował również Koltrans, spółka z grupy PKN Orlen. Wcześniej paliwa dla grupy transportowały cysterny PKN-u i Koltransu. Od 2009 roku przewozy realizuje już wyłącznie Koltrans. Orlen jeszcze w tym roku zamierza sprzedać jednak tę spółkę i korzystać z przewozów oferowanych przez operatora zewnętrznego. Koltransem zainteresowane są PCC i CTL.