W ten weekend rusza kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. I na pewno warto wesprzeć tę szczytną akcję. Przy okazji można się jednak zastanowić nad innymi działaniami charytatywnymi. Jednym z nich może być wybór banku, który część swoich dochodów przeznacza na cele dobroczynne. Taka działalność bywa zaliczana do działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (używa się też angielskiego skrótu CSR, czyli Corporate Social Responsibility). Klasyczne działania CSR obejmują też akcje edukacyjne, czy związane z ochroną środowiska. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się co dobrego robią polskie banki z naszymi pieniędzmi.

>>> Czytaj też: Polacy coraz chętniej oddaja 1 proc. na cele charytatywne

Jeśli chodzi o działania czysto charytatywne, to przykłady można by długo mnożyć. Wspomnianą wcześniej Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy wspiera m.in. Bank Pekao. Podczas ubiegłorocznego finału przekazał fundacji milion złotych. Dodatkowo ponad tysiąc pracowników i około 100 oddziałów banku pracowało charytatywnie na rzecz Orkiestry. W tę akcję zaangażował się również mBank, wystawiając na internetowe aukcje gadżety ze swoim logo, a nawet sejf z jednej z reklam. Dochód z aukcji pójdzie na konto WOŚP. W ciągu ostatnich tygodni w bankach nie zabrakło również akcji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Na przykład DnB NORD w zdecydował się na charytatywne kartki świąteczne. Wysyłka kilku tysięcy pocztówek wysłanych do klientów i partnerów banku wsparła zakup inkubatora dla najmłodszych pacjentów Instytutu Matki i Dziecka. Jeszcze na kilka dni przed ostatecznym połączeniem, GE Money wraz z BPH przeprowadziły akcję „Podarujmy dzieciom gwiazdkę z nieba”. Wśród pracowników obu banków zbierano pieniądze na rzecz domów dziecka. Między innymi poprzez sprzedaż ciast upieczonych przez kadrę menedżerską. W sumie udało się uzbierać ponad 100 tys. zł. Z kolei Lukas Bank zaangażował się w akcję Szlachetna Paczka, polegającą na przygotowywaniu paczek dla potrzebujących rodzin w Polsce. Pracownicy Kredyt Banku włączyli się w akcję świąteczną „Qurier Świętego Mikołaja” realizowaną we współpracy z Fundacją Przyjaciółka. Przygotowali 110 prezentów świątecznych dla dzieci z ubogich rodzin.



Reklama

>>> Czytaj też: Korzystając z karty affinity, wspomagamy organizacje dobroczynne

Warto też pamiętać o fundacjach tworzonych przez banki. Przy BNP Paribas Fortis działa Fortis Foundation Polska, której celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu w szczególności wśród dzieci, młodzieży i osób starszych. Fundacja współpracuje m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci. Przykładem działań Fundacji ING Dzieciom może być program biblioterapeutyczny „W towarzystwie lwa”, w ramach którego wydawane są książki dla chorujących dzieci. Fundacja BGŻ wspiera finansowo rehabilitację dzieci. Dzieciom z rodzin ubogich i dotkniętych bezrobociem pomaga Fundacja Banku Zachodniego BZWBK, która w 2008 roku przekazała pomoc o wartości 2 mln zł. Ponadto banki często współpracują z różnymi instytucjami zajmującymi się działalnością charytatywną. Volkswagen Bank direct od kilku lat wspiera Polską Akcję Humanitarną i jej Akcję Pajacyk. Jednym z działań było na przykład bezpłatne użyczenie PAH floty samochodów.

>>> Czytaj też: Polska na 29. miejscu w rankingu Prosperity Index

Oprócz działalności charytatywnej banki dużo uwagi poświęcają edukacji społeczeństwa, i to na przeróżnych płaszczyznach. Kilka instytucji postawiło na rozwój przedsiębiorczości. Eurobank wspiera Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Pod opieką tej organizacji znajduje się obecnie ponad 770 firm, a w sumie z Inkubatorów wyszło już ponad 2500 młodych przedsiębiorstw. O edukację finansową małych przedsiębiorstw dba Bank Zachodni WBK prowadząc warsztaty dla właścicieli firm. Bank organizuje też Dni Polski Przedsiębiorczej w ramach których, prowadzone są konferencje, warsztaty i spotkania do studentów. Zachęca się w ten sposób młodych Polaków do zakładania własnych firm. Również Raiffeisen Bank dba o edukację biznesową W ubiegłym roku przeprowadził cykl konferencji na temat możliwości skorzystania z funduszy unijnych, podczas których uczestnicy przechodzili krótki kurs pisania wniosków o dotacje. Bank BGŻ został zaś fundatorem nagród w Olimpiadzie Przedsiębiorczości przeznaczonej dla młodzieży licealnej.

Banki dbają również o to by mieć klientów, którzy rozumieją po co przychodzą do banku. O edukację finansową dba Fundacja Kronenberga, za którą stoi Citibank Handlowy. W ubiegłym roku przeprowadziła ona kilka akcji. Na przykład dzięki programowi „Od Grosika do Złotówki” uczniowie II klas szkół podstawowych mają szansę poznać pierwsze pojęcia związane z ekonomią. Z kolei „Moje Finanse” zapewniają dostęp do wiedzy o finansach uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Prawdopodobnie najstarszym programem CSR w Polsce są prowadzone od 1927 roku Szkolne Kasy Oszczędności uczące oszczędności kolejne pokolenia dzieci i młodzieży. Prowadzi je bank PKO BP, a także banki spółdzielcze.



>>> Czytaj też: Co banki wiedzą o naszych kredytach w innych bankach?

Kampanią edukacyjną dla kobiet zajmuje się GE Money Bank. Specjaliści z mBanku prowadzą lekcje, na których tłumaczą tajniki bankowości internetowej. Ważną inicjatywą pomagającą zapoznać Polaków z tajnikami sieci, był rozdawany przez ING Bank E-lementarz Internetu. Bank przygotował milion takich podręczników. PKO BP zadbał z kolei o najbardziej twórczych i aktywnych młodych pracowników nauki wspierając projekt Fundacji Tygodnika „Polityka” pod nazwą „Zostańcie z nami”.

Jeśli chodzi o ochronę środowiska, to oczywiście przoduje Bank Ochrony Środowiska. Chcąc zrekompensować swoją emisję dwutlenku węgla sfinansował zasadzenie ok. 15 tys. drzew. Raiffeisen Bank promuje wśród pracowników model świadomego gospodarowania energią elektryczną, wodą i ograniczania zużycia papieru. Wiele banków w trosce o środowisko zachęca klientów do przejścia na elektroniczne wyciągi z rachunków. Bank Pekao, z racji swojego logo, opiekuje się żyjącym w Puszczy Białowieskiej stadem żubrów. Lukas Bank zaangażował się w akcję „Zagoń rower do roboty. Tydzień odpoczynku dla samochodów”, gdzie zachęcał pracowników do przestawienia się na komunikację rowerową.

>>> Czytaj też: Wynik netto sektora bankowego w Polsce spadł o 44,6 proc.

Oprócz działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu banki przeznaczają również środki na sponsoring. Niektóre z nich dbają o nasze wyższe potrzeby wspierając kulturę. Bank Pekao jest głównym sponsorem Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Deutsche Bank Classic to przedsięwzięcie stworzone z myślą o przybliżeniu polskiej publiczności muzyki klasycznej. Głównym punktem programu był w ubiegłym roku koncert Filharmoników Berlińskich, który odbył się we wrześniu w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W ramach akcji Deutsche Bank Invites wspierane są również wydarzenia jazzowe. Wiele instytucji kulturalnych sponsoruje również PKO BP: krakowską Piwnicę pod Baranami, Chór Stuligrosza w Poznaniu, czy Bibliotekę Narodową w Warszawie. Nordea Bank jest partnerem Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni. Banki dbają nie tylko o kulturę wysoką. Współorganizatorem alternatywnego OFF Festivalu w Mysłowicach jest mBank.

Kolejne pole na którym działają banki to sport. Bank Zachodni WBK jest sponsorem polskiej reprezentacji piłkarskiej, a PKO BP reprezentacji olimpijskiej. Pekao jest zaangażowany w turniej tenisa Pekao Open w Szczecinie. Bank Pocztowy, który wywodzi się z Bydgoszczy, od kilku lat wspiera tamtejsze kluby sportowe. Bank Polskiej Spółdzielczości został sponsorem siatkarskiego klubu Muszynianka.

Lista charytatywnych, czy edukacyjnych poczynań banków jest bardzo długa i nie sposób wymienić wszystkich organizowanych przez nie akcji. Zachęcam jednak do świadomego korzystania z usług banku i sprawdzenia na stronach internetowych, co bank robi dla społeczeństwa, w którym funkcjonuje. Jeśli nic specjalnego to może warto go zmienić.