Czym dokładnie jest ów dokument oraz jak można przenieść z jednego do drugiego banku np. kartę kredytową – sprawdzimy.

>>> Polecamy: Porównaj konta bankowe

Co więcej możemy dla Ciebie zrobić drogi kliencie?

Od 1 stycznia 2010 roku weszła w życie rekomendacja Związku Banków Polskich, określająca dobre praktyki w zakresie przenoszenia rachunków ROR w Polsce. Dzięki niej klienci indywidualni mogą liczyć na pomoc banków przy przeniesieniu rachunku z jednego do drugiego banku. Teoretycznie chcąc przenieść konto do innego banku, wystarczy wypełnić dwustronicowy formularz i przekazać go do banku, do którego zamierzamy przenieść nasze dotychczasowe usługi bankowe. Tak, usługi. Co to oznacza? W praktyce wszelkie nasze płatności stałe mogą zostać przeniesione do nowej instytucji.
Jednak już na wstępnym etapie funkcjonowania tego mechanizmu zidentyfikowane zostały, z punktu widzenia klienta, pewne niedogodności – mianowicie należy precyzyjnie określić zakres usług, które mają zostać przeniesione, co w przypadku np. posiadaczy kredytów w rachunku może stać się barierą nie do ominięcia – czytaj uniemożliwiającą skuteczne przenosiny.

Reklama

Teoretycznie w przeciągu kilku dni roboczych, oczywiście nieodpłatnie powinniśmy stać się posiadaczami ROR w wybranym banku. Nowy bank poinformuje o nowym numerze rachunku klienta takie instytucje jak ZUS, Urząd Skarbowy czy też pracodawcę. Pozostaje jednak pytanie czy rzeczywiście klient bezpłatnie pożegna się ze starym bankiem?

Nie ma lunchu za darmo, czyli jednak płatne pożegnanie

Papier przyjmie wszystko. Ta stara maksyma ma swoje przełożenie również w sytuacji przenoszenia ROR w związku z rekomendowaną przez ZBP dobrą praktyką w przedmiotowym zakresie. Dlaczego sformułowana została teza o tym, że jednak przyjdzie nam uiścić opłaty związane z pożegnaniem się ze starym rachunkiem?

Po pierwsze w umowach o prowadzenie rachunku znajdują się zapisy traktujące o tym, że obowiązuje okres wypowiedzenia – najczęściej dwutygodniowy (tak jak na przykład w PKO Banku Polskim) – opłaty za prowadzenie konta pobierane sa najczęściej za rzeczywistą liczbę dni kalendarzowych w danym miesiącu, po drugie do rachunku ROR wydawane są karty debetowe, dla których mechanizm pobierania opłat może być ustalony w cyklu rocznym (ponownie przypadek największego polskiego banku detalicznego prowadzącego najwięcej ROR-ów w naszym kraju), co oznacza, że zapłacimy pełną opłatę w wysokości 20 zł, a po trzecie możemy zostać obarczeni opłatą za zamknięcie rachunku, gdy czynność ta nastąpi np. w przeciągu pół roku od daty jego otwarcia - np. w Banku Pocztowym za taki „wybryk” przyjdzie nam uiścić opłatę sięgającą od 30 do 50 zł, a w Banku BPH (po połączeniu z GE Money Bank) jeżeli zamkniemy konto w ciągu trwania okresu oferty promocyjnej lub w ciągu roku od zakończenia promocji, obciążeni zostaniemy opłatą w wysokości 50 zł!



Balance transfer karty kredytowej

Prostsza od zmiany ROR wydaje się kwestia przeniesienia zadłużenia w rachunku karty kredytowej z jednego do drugiego banku. Banki wprowadzają różnego rodzaju udogodnienia dla osób, które przenoszą zadłużenie z tytułu używania karty kredytowej – np. w pierwszych sześciu miesiącach korzystania z karty obniżone jest nominalne oprocentowanie kredytu do poziomu np. 9,9% w PKO Banku Polskim przez pół roku lub 9,9% w okresie trzech miesięcy w Banku Millennium. Procedura balance transfer polega na tym, że z limitu kredytowego w nowym banku spłacany jest limit w starym banku – w takim przypadku oferowany jest też zazwyczaj wyższy niż dotychczas posiadany limit kredytowy.

Miało być lepiej, a wyszło… jak zwykle

Komunikowana z impetem w mediach „dobra praktyka” rekomendowana przez ZBP w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, wprowadziła liczne zmiany w polskiej bankowości. Na zdecydowanie szerszą skalę wykorzystywana jest aplikacja Krajowej Izby Rozliczeniowej „Ognivo” służąca elektronicznej wymianie informacji pomiędzy bankami będącymi stronami transferu ROR. Należy podkreślić, że w przypadku zleceń zmiany usług przy przenoszeniu ich z kont pomiędzy bankami wprowadzony został specjalnie opracowany formularz służący uszczegółowieniu zakresu transferowanych usług. Banki w związku z wdrożeniem przedmiotowej Rekomendacji ZBP intensywniej podejmują teraz walkę o to, ażeby dana osoba pozostawiła swoje usługi i produkty w tejże instytucji – służą temu specjalnie przygotowane przez banki tzw. programy retencyjne, które polegają na czasowym obniżeniu, albo zwolnieniu z podstawowych opłat bankowych.

Pozostaje pytanie czy potrzebna była rekomendacja ZBP do wzmożonej walki o względy klientów i uświadomienie sobie faktu, że największą wartością dla instytucji finansowej jest zadowolony klient? Przecież konto czy też np. kartę kredytową można było przenieść już wcześniej – formalności pomagał nam załatwić doradca bankowy… Czas przyniesie odpowiedź czy ruszy lawina transferowania usług z ROR – póki co pozostają ku temu wątpliwości – znikomy poziom świadomości klientów oraz utrudnienie w postaci poinformowania wszystkich kontrahentów o nowym bankowym numerze rozliczeniowym. Podobne utrudnienia napotkamy przy próbie przeniesienia aktualnego numeru telefonu komórkowego do innego operatora. Zaaranżowanie tego w jeden dzień wciąż pozostaje jedynie niewiele mającym z rzeczywistością komunikatem marketingowym. Na wprowadzeniu rekomendacji, dobrych praktyk powinni skorzystać klienci, bo zapewne rozpocznie się nowy front walki cenowej, a już tylko ten argument pozwala optymistycznie wyglądać w przyszłość.