Grupa Onet uruchomi serwis wideo na żądanie w partnerstwie z amerykańską wytwórnią Warner Bros. To początek walki największych grup medialnych w Polsce o rynek wideo w internecie.
Serwis Onet Vod, w którym oglądać będzie można seriale i filmy, ma ruszyć w ciągu najbliższych tygodni. Zaoferuje m.in. produkcje TVN oraz jej kanałów tematycznych, a także innych nadawców. Jednym z nich – jak dowiedział się DGP – jest jedna z największych amerykańskich wytwórni filmowych Warner Bros. W jej bibliotece znajdują się takie produkcje, jak Batman, Władca Pierścieni, Matrix, a także seriale Przyjaciele czy Smalville. Łukasz Wejchert, prezes Grupy Onet, nie chciał jednak skomentować tej informacji do czasu oficjalnego ogłoszenia startu serwisu.

To będzie przełomowy rok

Wejście największego portalu w polskim internecie, będącego częścią Grupy TVN, na rynek wideo na żądanie w sieci to zapowiedź ostrej rywalizacji grup medialnych w Polsce o ten rozwijający się segment rynku.
Reklama
– Zdecydowaliśmy się na uruchomienie serwisu wideo na żądanie teraz, bo uważamy, że to będzie przełomowy rok dla wysokiej jakości wideo w internecie. Dzięki posiadanej technologii, a także coraz większej dostępności internetu, dopiero teraz można stworzyć serwis takiej jakości jak Onet Vod, który może przyciągnąć znaczącą liczbę użytkowników, a za nimi reklamodawców. To także projekt strategiczny, bo konsumpcja treści w internecie mocno przesuwa się z tekstu do multimediów – mówi DGP Łukasz Wejchert.
Wejście na rynek teraz jest nieprzypadkowe także z innego powodu. Onet nie chciał już dłużej zwlekać, bo na rynku rozpychają się konkurenci. Aplikację do odbioru telewizji i wideo w sieci – Ipla – rozwija Grupa Polsat, której udało się już scyfryzować większość materiałów z archiwum nadawcy. Jak powiedział DGP Marcin Pery, szef Ipli, jej przychody z reklam za trzy, cztery lata wynosić mogą nawet 120 mln zł. W ubiegłym roku o uwagę internautów zaczęli walczyć także mniejsi gracze. Tacy jak np. firma Digital Partners, właściciel serwisu Tvscreen.pl, który ku zaskoczeniu wielu obserwatorów rynku podpisał ekskluzywne umowy z takimi amerykańskimi gigantami, jak Universal czy Walt Disney. Na rynek weszła też Agora, wydawca Gazety Wyborczej, która jako partner VowebPoland uruchomiła serwis wideo na żądanie Waszefilmy.gazeta.pl.
W serwisie Onetu będzie można oglądać filmy za darmo, bo portal chce go finansować z reklam. Ale dostępna będzie też opcja płatna. Łukasz Wejchert nie ujawnia wielkości inwestycji ani tego, kiedy serwis zacznie na siebie zarabiać i jakiego rzędu przychody może przynieść. Inwestycja była jednak poważna, bo Onet wybrał dla niego najnowszą technologię koncernu Microsoft Silverlight, Play Ready i Smooth Streaming. Technologie na bieżąco mierzą przepustowość łączy internetowych i dostosowują do nich jakość przesyłanego filmu – dzięki temu transmisja nie zatrzymuje się ani nie rwie nawet wtedy, gdy szybkość transferu spada. Przed jej wyborem Łukasz Wejchert spotykał się osobiście z prezesem Microsoftu Stevem Ballmerem i jego inżynierami.
– To jeden z naszych najważniejszych projektów w tym roku – podkreśla prezes Onetu.

O reklamę nie będzie łatwo

Z zarabianiem na reklamach nie pójdzie jednak łatwo. Choć wideo w sieci jest coraz popularniejsze wśród reklamodawców, ich wydatki wciąż są niewielkie. Analitycy zgadzają się jednak, że mając dostęp do reklamodawców TVN oraz zaplecze finansowe, portal stać na to, by utrzymywać serwis przez dłuższy czas, by za wszelką cenę zdobył pozycję na internetowym rynku wideo.
ikona lupy />
Rośnie zainteresowanie wideo w internecie / DGP