Można wydać całkiem sporo pieniędzy na zbudowanie internetowej strony, reklamę on-line, akcje mailingowe, a efekt może okazać się mizerny. Dlatego dobrze wiedzieć, jakie typowe błędy popełniają przedsiębiorstwa wykorzystujące internet.
Przyczyną słabych efektów kampanii internetowych jest po prostu ignorancja. Często okazuje się, że jakaś akcja nie została przemyślana i była źle zaplanowana.

>>> Polecamy: Bez strony internetowej firma nie ma szans na rynku

– Są dwa podstawowe typy błędów – niedostatku lub nadmiaru. Na stronie może brakować informacji, w tym często nawet tak podstawowych jak zakres prowadzonej działalności czy dane teleadresowe. Ale informacji może też być nadmiar, co często skutkuje ich nieuporządkowaniem i trudnościami z odszukaniem tych poszukiwanych przez potencjalnych klientów – mówi Magdalena Górak z agencji interaktywnej Artegence.
Brak dostatecznej wiedzy na temat internetu powoduje, że traktuje się go jak oddzielną wyspę niezintegrowaną z innymi kanałami komunikacji. Trzeba przy tym pamiętać, że internet rządzi się innymi regułami niż pozostałe media, a wiele firm ma tendencję do stosowania kalek rozwiązań, które sprawdziły się w innych obszarach, ale nie mają racji bytu w sieci. Często zresztą sporą winę ponoszą firmy oferujące usługi marketingowe. Wiele agencji interaktywnych wywodzi się z tradycyjnej branży reklamowej i choć potrafią przygotować witryny będące atrakcyjnie wizualnie, trudno nieraz zrozumieć sens ich istnienia.
Reklama

>>> Polecamy: Marka, która istnieje wyłącznie w internecie

Powszechnym problemem jest nieumiejętność pełnego wykorzystania możliwości internetu jako medium interaktywnego. Wiele firm nie chce wykorzystać możliwości szybkiego kontaktu z klientami czy partnerami przez sieć. Są firmy, które nie zdają sobie sprawy, że długi czas reakcji na maila zniechęca klienta. Oczywiście najcięższym grzechem jest zamieszczanie na stronie www adresu e-mail, z którego nie ma odzewu. Nie jest też rozwiązaniem wysyłanie automatycznej odpowiedzi (z autorespondera).
Wiele firm bagatelizuje obecność w internecie i zamiast profesjonalnych serwisów zadowalają się wirtualnymi wizytówkami. Porażki zdarzają się nawet dużym firmom. Choć ich strony z reguły spełniają swoje funkcje informacyjne, to zupełnie ignorują budowanie relacji z klientami i np. nie wykorzystują tzw. funkcji transakcyjnej, czyli nie umożliwiają sprzedaży przez sieć.
Firmy, budując strony www, wybierają rozwiązania seryjne, sztampowe i tanie, aby tylko mieć witrynę w globalnej sieci. Dużym problem jest mania wielkości – skupianie się na eksponowaniu dokonań firmy, a nie myśleniu kategoriami potencjalnych użytkowników. Internauci szanują tych, którzy cenią ich czas i potrafią zaprezentować wartościowe informacje i wygodny dostęp do nich.

>>> Polecamy: Jak wybrać najlepszy internet z komórki

Czego oczekiwać od projektanta strony
● koncepcji szaty graficznej,
● przejrzystego układu nawigacji,
● określenia stopnia interaktywności,
● przedstawienia sposobu uaktualniania witryny,
● kalkulacji ceny w rozbiciu na poszczególne pozycje kosztorysu,
● sposobu zabezpieczenia strony,
● harmonogramu wdrożenia.