Osoby odpowiadające w firmach za wybór grupowego programu ubezpieczeń na życie powinny zwracać uwagę na sposób zgłaszania szkód. Jeśli zakres i cena konkurencyjnych ofert są podobne, może być to czynnik decydujący.

>>> Polecamy: Firmy nie rozumieją zasad ubezpieczenia kredytu kupieckiego

Uproszczona procedura

Większość pytanych przez nas towarzystw deklaruje, że proste roszczenia reguluje w ciągu 24 – 72 godzin. Do tych zaliczane są najczęściej: wypłata z tytułu urodzin dziecka czy śmierci członków rodziny. Praktycznie wszystkie zapytane przez DGP towarzystwa czyli: Allianz, Aviva, AXA, Ergo Hestia, Generali, ING, Nordea czy PZU Życie, mają uproszczone – choć w różnym stopniu i zakresie – procedury wypłat. Inne przygotowują się do ich wdrożenia.
Reklama
– Prowadzimy prace nad uruchomieniem szybkiej ścieżki. Już wdrożona została procedura odnośnie do roszczeń z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu – mówi Violetta Godlewska z Warty Życie. Innowacyjnych rozwiązań jest sporo. Procedury niektórych firm przewidują wypłaty na podstawie rozmowy telefonicznej.

>>> Polecamy: W przyszłym roku pojawią się nowe oferty leasingu konsumenckiego

– W sierpniu ubiegłego roku ruszył pilotażowy program, w którym decyzja o wypłacie świadczeń z prostych trzech klauzul: śmierć rodziców, teściów i urodziny dziecka, podejmowana jest w ciągu 24 godzin od zgłoszenia roszczenia na podstawie informacji uzyskanych telefonicznie – mówi Monika Schienke, menedżer zespołu likwidacji szkód w Generali Życie.

Dodaje, że klienci nie muszą przesyłać żadnych dodatkowych dokumentów i praktycznie żadna klauzula nie wymaga osobistego stawienia się w oddziale. Jej firma nie jest wyjątkiem. – Generalnie zgłoszenie żadnego ze świadczeń nie wymaga pojawiania się klienta w biurze naszej firmy – mówi Edyta Gabarska z Nordei Życie.



Dokumenty medyczne e-mailem

Zastrzega jednak, że nie dotyczy to świadczeń z tytułu trwałej utraty zdrowia, które wymagają orzeczenia lekarskiego. – W takiej sytuacji może być konieczna wizyta ubezpieczonego we wskazanej przez towarzystwo placówce medycznej, jeżeli dołączona do wniosku dokumentacja medyczna jest niepełna lub niewystarczająca do podjęcia decyzji przez naczelnego konsultanta medycznego towarzystwa – mówi Edyta Garbarska.
W pozostałych przypadkach wystarczające jest przesłanie do centrali wypełnionego wniosku o wypłatę świadczenia wraz z dokumentami wskazanymi w tym wniosku. Coraz częściej można to zrobić pocztą elektroniczną, a nie tylko listownie i faksem. – We wrześniu ubiegłego roku uruchomiliśmy dwa alternatywne kanały zgłoszenia roszczenia ze wszystkich ubezpieczeń PZU Życie – internet i telefon – mówi Julita Zielińska, dyrektor ds. likwidacji szkód osobowych w PZU.

>>> Polecamy: Brak ryzyka kursowego ułatwi życie towarzystwom

Wyjaśnia, że po zgłoszenia w ciągu maksimum trzech dni pracownik PZU, o ile to jest konieczne, kontaktuje się z klientami w celu dalszej obsługi świadczenia. W przypadku kanału internetowego już na etapie zgłoszenia większość klientów załącza skany wymaganych dokumentów i świadczenia są wypłacane bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta. Natomiast w razie zgłoszenia telefonicznego jest możliwość ich dostarczenia do placówki bądź przesłania na skrzynkę e-mailową pracownika zajmującego się sprawą.

Firma wdrożyła też uproszczoną obsługę świadczeń z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadków, których likwidacja jest dokonywana bez konieczności stawiania się przed komisją lekarską.



Agent załatwi od ręki

Wciąż wykorzystywanym modelem jest też angażowanie pracownika obsługującego w firmie polisę do zbierania informacji o roszczeniach. Tak jest np. w Allianz, AXA czy Ergo Hestii. Przy czym w tym ostatnim wypadku jest ciekawa alternatywa.
Jeśli tzw. likwidatorem zewnętrznym jest osoba spoza zakładu pracy (np. agent), to przyjeżdża on do klienta, odbiera dokumenty i w prostszych sprawach od razu wypłaca pieniądze – mówi Joanna Kitowska z Ergo Hestii. W Allianz dokumenty można przekazywać pocztą czy przez agenta, ale najszybciej będzie udać się do placówki.
– Mamy jednolity system informatyczny, który po złożeniu kompletu wymaganych dokumentów pozawala zaakceptować wypłatę często nawet w dniu zgłoszenia – mówi Marek Baran, rzecznik Allianz.
Kiedy świadczenie trafi do ubezpieczonego
● 24-72 godziny – w takim terminie towarzystwo ubezpieczeniowe może wypłacić świadczenie z grupowej polisy na życie w prostych sprawach.
● Najczęściej tzw. szybką ścieżką likwidacji szkód objęte są takie zdarzenia, jak:
– urodzenie dziecka,
– śmierć rodziców,
– śmierć teściów.
● Zgodnie z kodeksem cywilnym, wypłata świadczenia z polisy powinna być zrealizowana w ciągu 30 dni roboczych od zgłoszenie szkody. Tylko w wyjątkowych przypadkach, np. braku kompletnej dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia roszczenia – w terminie 14 dni od dnia wyjaśnienia wszystkich okoliczności.