– Patrząc na dotychczasowe wydatki inwestycyjne, sądzimy, że inwestycje w DVB-H zamkną się kwotą niższą niż 100 mln zł, które pierwotnie zakładaliśmy – mówi Albert Kuźmicz, prezes NFI Magna Polonia, giełdowej spółki, która jest głównym właścicielem Info-TV-FM.

Do tej pory w cyfrową telewizję mobilną Info-TV-FM zainwestowało ponad 20 mln zł. Kwota ta obejmuje 15,1 mln zł wydanych na zezwolenie zdobyte w marcu 2009 r. w przetargu organizowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Niższe inwestycje to efekt doświadczeń z miast, gdzie już dostępny jest sygnał.

>>> CZYTAJ TEŻ: W 2012 r. 12 mln Polaków będzie miało dostęp do telewizji mobilnej

– Zakładaliśmy, że w Warszawie będzie potrzebnych 20 nadajników głównych. Teraz sądzimy, że wystarczy 13–15. W Poznaniu planowaliśmy osiem nadajników, a okazuje się, że trzy działające pokrywają całe miasto – mówił prezes Kuźmicz.

Uchylił się od odpowiedzi, o ile wydatki będą niższe od planowanych. Dodał, że w miastach, gdzie już jest sygnał – Poznań, Łódź, Lublin, Kraków, Słupsk, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Elbląg i Warszawa – działa ok. 50 nadajników. W styczniu sygnał ma się pojawić w Katowicach, a docelowo w 2011 roku ma być dostępny w 31 miastach. Aby oglądać DVB-H, trzeba mieć albo specjalny telefon, albo odpowiednią przystawkę.

>>> CZYTAJ TEŻ: Telewizje kablowe stawiają na usługi telefonii komórkowej

Info-TV-FM – zgodnie z zezwoleniem wydanym przez UKE – dostarcza tylko usługę hurtową, w której poza kanałami telewizyjnymi są też programy radiowe. Aby klienci detaliczni mogli skorzystać z DVB-H, muszą ją im zaoferować albo operatorzy komórkowi, albo inne firmy. Największe sieci komórkowe wstępnie wyraziły brak zainteresowania, twierdząc, że Info-TV-FM chce zbyt wysokich stawek. Wolę uczestnictwa w testach wyrazili natomiast nadawcy telewizji satelitarnej i kablowej oraz sieć komórkowa CenterNet.

Wczoraj prezes Kuźmicz zapowiedział, że w ciągu kilku tygodni oczekuje podpisania pierwszej umowy z dostawcą usług detalicznych oraz zapowiedział, że w ciągu dwóch tygodni zostanie zmodyfikowana oferta hurtowa. Info-TV-FM chce do niej wprowadzić nowe programy (obecnie można oglądać większość najbardziej popularnych kanałów, m.in. TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVN24, Polsat Sport, ale także np. Kino Polska), a także obniżyć opłaty stałe ponoszone przez sprzedawców detalicznych i podnieść opłaty zmienne (zależne od liczby klientów). Zdaniem Alberta Kuźmicza płatna usługa detaliczna będzie dostępna we wrześniu 2010 r.

Z badań przeprowadzonych na 100 osobach testujących usługę w Warszawie wynika, że 75 proc. testujących gotowych byłoby ją kupić, gdyby abonament miesięczny wynosił 10 zł.

>>> CZYTAJ TEŻ: Wojna cenowa na rynku komórek skończy się w 2010 roku