- Dworzec kolejowy nie może mieć kilku gospodarzy, jak dotychczas, ale jednego – twierdzi Jacek Prześluga, członek zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za modernizację polskich dworców kolejowych. Jest ich w kraju 2660, z czego kolej faktycznie używa 1010.

>>> Polecamy: Rusza program, który odmieni oblicze polskich dworców kolejowych

Dlatego ma powstać spółka prawa handlowego "Dworzec Polski", która zajmie się nie tylko eksploatacją, ale i rozbudową obiektów, których stan jak i dotychczasowa działalność budzi oburzenie, a niekiedy wręcz obrzydzenie wśród podróżnych. – To się musi zmienić - podkreśla Prześluga, który na środowej konferencji prasowej roztoczył widok nowoczesnych, przyjaznych pasażerom, nawet tym niepełnosprawnym, dworców kolejowych. Zmusza do tego kolej m.in. Euro 2012. Mają to być nowoczesne węzły komunikacyjne, łączące różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, np. wypożyczalnię samochodów, usługi gastronomiczne i hotelowe, a nawet biurowe i rozrywkowe czy kulturowe.

>>> Polecamy: Jest cień szansy, że warszawskie dworce będą gotowe na EURO

- Na wszystko potrzeba jednak pieniędzy, których dotychczas PKP zawsze brakowało. Teraz ma ich być zdecydowanie więcej. O ile w minionych latach wydawaliśmy średnio po 15-18 mln zł rocznie na modernizację dworców, to w tym roku przeznaczymy 280 mln zł. Pieniądze będą pochodziły ze środków kolei, ale i z kasy państwa oraz pomocy unijnej - podkreśla prezes PKB S.A. Andrzej Wach.

>>> Czytaj także: Kolejarze wydadzą w przyszłym roku 5 mld zł na remonty torów

W 2009 r. kolej zainwestowała 3 mld zł w modernizację sieci, ale w br. wyda już 5 mld zł. Tylko Koleje Regionalne jako najbardziej potrzebujące otrzymają 7,5 mld zł na nowoczesny tabor. – Efekty pasażerowie odczują dopiero za kilka lat - ostrzega. Zapewnia, że w 2013 r. dojedziemy z Warszawy do Gdańska w niespełna 3 godz., do Krakowa w niecałe dwie, do Łodzi rok wcześniej za 1 godz. - Pociągi po głównych magistralach będą pędziły z szybkością 200 km/godz. – dodaje.

Pieniądze, pieniądze...

W ostatnich dwóch latach na prace modernizacyjne i remonty dworców PKP SS wydała już ok. 100 mln zł z własnych środków. Do 2012 r. ma być modernizowanych kolejnych 40 dworców, tylko w br. ruszą prace na 36 obiektach. Źródła finansowania też będą różne: budżet państwa po raz pierwszy w historii przeznaczy na ten cel 353 mln zł, Unia da kolejne 236 mln, spółka PKP S.A. 102 mln zł, a prywatni inwestorzy nawet 1,5 mld zł.

>>> Polecamy: PKP wydały 100 mln zł na remonty dworców

Z reguły prace ruszą w połowie br., ale przygotowani idą pełną parą – zapewniają przedstawiciele kolei. Praktycznie zaczyna się już przebudowa dworca Wrocław Gł., która wraz z modernizacją infrastruktury technicznej pochłonie 162,3 mln zł. Trwa budowa dworca tymczasowego. Ten zabytkowy obiekt odzyska dawny blask. Budowa dworca Kraków Gł. zintegrowanego z miejskim transportem publicznym pochłonie 119,2 mln zł, a przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Gł. kolejne 55,5 mln zł. Wszędzie sporo dołoży Unia.

Trwają rokowania też z inwestorem prywatnym Trigranit Polska, który zmodernizuje dworzec Poznań Gł. na Euro 2012, podobnie jest w Katowicach, gdzie już podpisano umowę z firmą Neinver. Ślimaczą się rokowania z francuskim inwestorem Nexity Polska co do przebudowy dworca Warszawa Zachodnia. – Jest to trudne miejsce dla inwestora, bo teren wokół dworca należy do spółki PKS – tłumaczy Paweł Olczyk odpowiedzialny w PKP za nieruchomości. Pasażerów przyjeżdżających na Euro 2012 mają przywitać także odnowione stołeczne dworce - Wschodni i Stadion. To właśnie one są położone najbliżej powstającego Stadionu Narodowego i będą przyjmować najwięcej kibiców. Na obu prace zaczną się w połowie roku. Warszawa Wschodnia zostanie gruntownie przebudowana, a na stacji Warszawa Stadion powstanie mały budynek dworcowy i zadaszenie. Prezes Wach zapewnia, że na pewno zostanie zmodernizowany dworzec Warszawa Wschodnia za blisko 50 mln zł oraz kluczowy przystanek kolejowy Warszawa Stadion, który pochłonie 8,5 ml zł. Zyska budyneczek dworcowy, a perony zadaszenie.

Centralny czeka głęboki lifting

Rozpoczyna się modernizacja dworca Warszawa Centralna, któremu stuknęło już 30 lat. Projekt opracowali architekci Towarzystwa Projektowego. W marcu br. poznamy wykonawcę. Pace pochłoną 22 mln zł, a wszystko ma być gotowe w I połowie 2012 r.

>>> Czytaj także: Nowy Dworzec Centralny dopiero w 2018 roku

- Bryła się nie zmieni, ale podniesiona zostanie estetyka dworca, a istniejąca przestrzeń odnowiona. Renowacji i konserwacji poddamy elementy architektury, w tym okładziny ścian i posadzki. Unowocześniony obiekt będzie miał więcej światła i lśnił czystością. Układ przestrzenny stanie się bardziej czytelny. Znikną z głównego holu „krzaczory” i blokujące ciągi komunikacyjne kioski i budki. Na zachodniej antresoli powstanie centrum informacji turystycznej, promujące Warszawę. Wschodnią zajmie wielki, przestronny bar (food court) obsługiwany przez jednego operatora. Cała przestrzeń dworca ma być wygodna i przyjazna dla podróżnych, przede wszystkim dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych i niedowidzących. Stąd nowe windy pionowe. Rozwiązania konsultowaliśmy z fundacją „Integracja”. Dworzec zyska wreszcie spójny system komunikacji i informacji. Zostanie uporządkowany układ szyldów i reklam, który wesprze elektronika. Warszawa Centralna stanie się wreszcie integralną częścią centrum miasta - zapewnił prof. Jerzy Porębski.

>>> Polecamy: Eksperci: Kolej jest największym przegranym polskiej transformacji

Ważne, że dworzec w trakcie prac remontowych będzie funkcjonował normalnie. Nie będzie potrzeby kierowania przyjeżdżających pociągów na inne stacje. Również normalnie będzie można kupić bilety. Na czas niektórych prac, poszczególne części dworca czy peronów będą zamykane, nie będzie to jednak zakłócało przepływu pasażerów.