Państwowa firma chce zaoferować akcje TransContainer i Freight One Co. w Moskwie oraz w Londynie lub Hongkongu – powiedział dzisiaj Dmitrij Nowikow, doradca prezesa Rosyjskich Kolei podczas konferencji w Hongkongu. Sam holding nie ma zamiaru sprzedawać swoich akcji.

Na rynkach wschodzących dojdzie w tym roku do znacznego wzrostu pierwotnych ofert publicznych (IPO), których wartość prawie się podwoi do 200 mld dolarów – twierdzi Matthew Johnson, szef globalnych rynków kapitałowych w Barclays w Nowym Jorku. Emisja akcji rosyjskiego koncernu United Co. Rusal, zapowiedziana na przyszły tydzień w Hongkongu może sprawić, że ten azjatycki parkiet stanie się bardziej atrakcyjny dla rosyjskich spółek, które poprzednio wybierały się na parkiet w Londynie. 

Sprzedaż akcji spółki TransContainer może przynieść 1 mld dolarów, a Freight One od 2,5 mld do 3 mld dolarów uważa Nowikow, powołując się na wstępne szacunki, które muszą jeszcze zostać zaaprobowane przez radę nadzorczą firmy 

Plan sprzedaży akcji dwóch spółek został już zatwierdzony przez radę nadzorczą Rosyjskich Kolei w grudniu i obie emisje odbędą się później w tym roku, albo na początku przyszłego. Rosyjska firma, która zatrudnia ponad 1 mln pracowników, ma aktywa wartości 82 mld euro – wynika z szacunków prezentowanych na jej stronie internetowej. Za 2009 rok może ona wypracować zysk netto po tym, jak w 2008 roku spadł on o 47 proc. do 76,4 mld rubli (2,6 mld dolarów) – poinformował na początku października Wadim Michałow, wiceprezes ds. finansowych. 

Rosyjskie Koleje planują do 2015 roku przeznaczyć na inwestycje 3,35 bln rubli – powiedział w Hongkongu wiceprezes firmy Awtandil Gorgiladze. W zeszłym roku na ten cel wydano 225 mld rubli.  We wtorek firma oświadczyła, że chce pozyskać 60 mld rubli dzięki sprzedazy akcji rzadowi. Rosyjskie Koleje zamierzają użyć te pieniądze dla sfinansowania projektów, w tym nowej infrastruktury na zimowe igrzyska olimpijskie Soczi w 2014 roku. 

W grudniu Rosyjskie Koleje przewiozły 95,7 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Za cały 2009 rok transport towarów spadł o 15 proc. do 1,1 mld ton. 

Rosyjskie Koleje wyznaczyły w tym roku do prywatyzacji 35 oddziałów albo w formie bezpośredniej sprzedaży, albo poprzez giełdę, albo tez dzięki sprzedaży udziałów dla inwestorów strategicznych w ramach rządowego programu prywatyzacji.