Osoby zaznajomione z biegiem negocjacji twierdzą, że do wstępnego porozumienia może dojść nawet dzisiaj, co oficjalnie wstrzyma przygotowania GM do zamknięcia jednej z kultowych szwedzkich marek.

Będzie to również znaczący krok naprzód w staraniach GM do pozbycia się mniej kluczowych marek, a Spyker, niszowy producent luksusowych samochodów sportowych, zostanie wypchnięty w główny nurt przemysłu motoryzacyjnego.

Wydarzenie to może być sporym rozczarowaniem dla Bernie Ecclestone’a, potentata wyścigów Formuły 1., który połączył się z Genii Capital, luksemburską firmą private equity, aby rzucić Spykerowi wyzwanie w zabiegach o Saaba.

Spyker prowadzi rokowania z GM od czasu upadku, jeszcze w listopadzie, koncepcji sprzedaży Saaba dla Koenigsegg Automotive, szwedzkiego producenta aut sportowych. GM, który wystawił Saaba na sprzedaż rok temu razem przynoszącymi straty markami Saturn i Hummer, już od pewnego czasu sygnalizował coraz większy pesymizm, co do losów transakcji i w tym miesiącu wyznaczył likwidatorów w celu zamknięcia szwedzkiej firmy.

Jednak Victor Muller, szef Spykera, dalej forsował zawarcie porozumienia, mając przy tym wsparcie szwedzkiego rządu, który zaoferował gwarancje kredytowe, aby pomóc każdemu nabywcy w uratowaniu Saaba.

Osoby zaangażowane w rokowania mówią, że obie strony posunęły się daleko do przodu, a ogłoszenie wstępnego porozumienia może nastąpić dzisiaj. Ostrzegły one jednak, że do uzgodnienia pozostały jeszcze szczegóły, toteż nadal możliwa jest zwłoka w zawarciu umowy, a nawet jej kompletne fiasko.

Rzecznik konsorcjum Genii powiedział, że jest ono wciąż zainteresowane Saabem, chociaż przyznał, że Spyker pozostaje faworytem.

Ludzie wtajemniczeni w negocjacje twierdzą, że GM otrzyma za aktywa pewne płatności, w tym w formie akcji nowego podmiotu Saab-Spyker. Największą natomiast przeszkodą zawsze tu była konieczność udowodnienia przez nabywcę, że posiada on środki finansowe gwarantujące dalsze funkcjonowanie spółki.

Spyker, częściowo należący do finansowej grupy Convers, kontrolowanej przez rosyjskiego magnata przemysłowego Władimira Antonowa, najwyraźniej przekonał GM, że posiada takie środki, chociaż zawarcie umowy dalej zależeć może od przyznania pożyczki w wysokości 400 mln euro, obiecanej przez Europejski Bank Inwestycyjny.

GM i Spyker mogą dość szybko sfinalizować umowę, gdyż większość prac związanych z prawną i kontraktową stroną porozumienia wykonano już z myślą o niedoszłej do skutku sprzedaży Saaba dla grupy Koenigsegg.