Najwyższą karę – ponad 8,7 mln zł – UOKiK nałożył na PTC za to, że operator sieci Era i Heyah reklamował internet w komórce sloganem: Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł. Urząd uznał, że klienci zasugerowani reklamą mogli uznać, że dostęp będzie nielimitowany, gdy za tę cenę klient miał do dyspozycji jedynie 50 MB przesyłu danych. – Kara dla PTC najwyższą w historii karą za reklamę wprowadzającą w błąd konsumenta – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.
Kara dla telewizji kablowej Aster wynosi ponad 390 tys. zł. Zastrzeżenia budzi to, że operator reklamował, że przez X miesięcy klient płaci Y zł za usługi. W rzeczywistości pierwszy okres zniżki trwał tyle dni, ile pozostało do końca miesiąca, w którym operator zaczął świadczyć usługę. Najniższą karę – ponad 177 tys. zł – nałożono na firmę handlową Vobis, która w reklamie sugerowała, że zakup komputera i modemu do mobilnego internetu kosztuje 1 zł. W rzeczywistości 1 zł kosztował modem, a komputer miał normalną cenę.
– Te kary mają być ostrzeżeniem dla innych firm – mówi rzecznik. UOKiK spodziewa się, że ukarani złożą odwołanie, i przypomina, że w podobnym przypadku – reklama Polkomtelu z 2008 roku – Sąd Ochrony Konkurencji podtrzymał decyzję UOKiK. PTC wczoraj zapowiedziało odwołanie od kary.