Pod koniec tego roku Eutelsat, jeden z dwóch największych operatorów satelitarnych w Europie, planuje wystrzelenie na orbitę okołoziemską nowego satelity KA-SAT. Zajmie on taką pozycję na orbicie, dzięki której jej sygnał pokrywać będzie całą Europę, Afrykę Północną i Bliski Wschód. Nowy satelita pozwoli Eutelsatowi wejść na rynek, na którym obecnie go nie ma – przesyłu z satelity nie tylko programów telewizyjnych, ale także zapewnienie dostępu do szerokopasmowego internetu.
Eutelsat chciałby, aby z usługi tej korzystali klienci firmy m.in. na europejskich rynkach. W Polsce są to praktycznie wszyscy nadawcy i właściciele platform satelitarnych – Grupa TVN i jej platforma n, Grupa Polsat i jej Cyfrowy Polsat, a także Cyfra+. Jedynie TVP związana jest umową z konkurentem Eutelsatu – luksemburgską spółką SES Astra. Ten już oferuje w Polsce dostęp do internetu z satelity. Jego usługę Astra2Connect sprzedaje Telekomunikacja Polska. Korzysta z niej 50 tys. klientów na świecie. Co ciekawe, przy swojej ofercie Orange TV operator TP korzysta jednak z infrastruktury Eutelsatu.
– Polski rynek telewizyjny jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków telewizyjnych na świecie. Widzimy tu ogromny potencjał wzrostu pod względem dalszego rozwoju oferty HD, programów 3D i szerokopasmowego internetu – powiedział Michel de Rosen, prezes Eutelsatu. Nie chciał jednak ujawnić, czy Eutelsat rozmawia już z platformami w Polsce na temat usługi dostępu do internetu.
– Nie komentujemy tego na tym etapie – powiedział nam wczoraj Olivier Millies-Lacroix, członek zarządu Eutelsat ds. handlowych. Wszystkie platformy chciałyby na pewno mieć taką usługę. Dzięki niej łatwiej byłoby im walczyć o klientów z operatorami kablowymi, którzy oprócz cyfrowej telewizji oferują też dostęp do szerokopasmowego internetu. Klientów kablówek jest w Polsce około 4,6 mln, z platform satelitarnych korzysta już z kolei 5,6 mln abonentów.
Reklama
By zaoferować klientom dostęp do szerokopasmowego internetu, Zygmunt Solorz-Żak, właściciel największej platformy Cyfrowy Polsat, zainwestował w Sferię, która zbudować ma sieć umożliwiającą dostęp do szybkiego, bezprzewodowego internetu. O tym, że warto mieć taką usługę, mówią też przedstawiciele platformy n. Platforma wprowadziła nawet specjalną aplikację dostępu do internetowego serwisu z plikami wideo YouTube. Jej przedstawiciele nie chcą komentować przyszłej oferty Eutelsatu.
Obecnie celem strategicznym CYFRY+ jest umacnianie pozycji platformy i wzbogacanie pakietu nowoczesnych usług telewizyjnych, takich jak VoD, HDTV, multiroom. Jesteśmy jednak otwarci na nowości. Z uwagą przyglądamy się wszelkim nowym technologiom i możliwościom – powiedział wczoraj DGP Dorota Zawadzka, rzecznik prasowy Cyfry+.
ikona lupy />
Rośnie konkurencja na rynku płatnej telewizji / DGP