Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w IV kwartale 2009 r. o 1,3 pkt wobec III kw. i wyniósł -19,2 pkt - wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP). Wskaźnik wyprzedzający odnotował wzrost o 1,0 pkt kw./kw. do -28,1 pkt.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, pomimo systematycznego wzrostu w II, III i IV kwartale, nie osiągnęły poziomu z IV kwartału 2008 r.

"Kierunki tendencji konsumenckich ocen zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych wskazują, że społeczeństwo polskie wyraźnie odczuwało spowolnienie wzrostu dochodów w 2009 r. ale jednocześnie oczekiwało i dalej oczekuje wyższego poziomu dynamiki poprawy swojej sytuacji finansowej" - głosi raport.

GUS zwraca też uwagę, że tendencje zmian wartości wskaźników ufności konsumenckiej w II, III i IV kwartale 2009 r. wskazują, że wyraźnie utrwalało się odwrócenie się niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji gospodarstw domowych spowodowane znacznym spowolnieniem rozwoju gospodarczego.

Badania koniunktury konsumenckiej są prowadzone z częstotliwością miesięczną od stycznia 2004 roku przez GUS i NBP. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od -100 do +100 pkt (wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie). W IV kwartale 2009 r. badanie przeprowadzono na próbie 5 177 gospodarstw domowych.

Reklama