Trwa boom na rynku myjni samochodowych. W minionym roku wzrósł on o 9 proc. W tym roku dynamika ta może sięgnąć niemal 10 proc.

– Obserwujemy wyraźny wzrost popytu – przyznaje Michał Byrski, szef sprzedaży myjni samochodowych w polskim oddziale firmy Karcher.

Choć nie ma oficjalnych statystyk dotyczących tej branży, eksperci szacują, że w całym 2009 roku myjnie mogły się pojawić nawet w ponad 300 nowych lokalizacjach. Wartość tych inwestycji wyniosła co najmniej 100 mln zł.

Z danych, jakie uzyskaliśmy od największych producentów i dystrybutorów myjni w Polsce wynika, że sprzedaż tego typu urządzeń w 2009 roku wzrosła o około 50 proc., a w niektórych przypadkach 100 proc. Część firm oferujących urządzenia dla myjni podwoiła obroty także w 2008 roku. Zdaniem ekspertów dobre wyniki sprzedaży w latach 2008–2009 to efekt boomu inwestycyjnego na tym rynku z lat 2006–2007.

– Realizacja inwestycji, od projektu, przez uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń, po wybudowanie myjni, to proces trwający właśnie około dwóch lat – wyjaśnia Michał Byrski.

Nie oznacza to jednak, że w 2011 roku będziemy mieli do czynienia z zahamowaniem rozwoju rynku, ze względu na kryzys finansowy w 2009 roku. Zdaniem Michała Sobiło z firmy Carwash Investment (CWI), zarządzającej siecią myjni franczyzowych Turbo, zainteresowanie rynkiem myjni w tym okresie przekroczyło najśmielsze oczekiwania. CWI w 2009 roku pozyskał prawie dwa razy więcej partnerów niż planował.

Według Michała Dobrańskiego z firmy Corrimex, rynek myjni jest bardzo perspektywiczny, ponieważ wciąż jest jeszcze wiele nisz do zapełnienia. Jego zdaniem niewykorzystaną niszą są lokalizacje w małych miejscowościach i przy centrach handlowych.

W Polsce na jedną myjnię przypada około 11 tys. mieszkańców.

– Na rynkach rozwiniętych pojedyncza myjnia obsługuje 4–5 tys. mieszkańców – podsumowuje Michał Byrski.

Warto wiedzieć, zanim zainwestujesz w myjnię

Etap I – Finansowanie

Inwestycje tego typu banki chętnie kredytują, najczęściej stosuje się jednak 4–5-letni leasing. Można skorzystać też z unijnych dopłat.

Etap II – Lokalizacja

Trzeba na wstępie znaleźć miejsce, w którym uruchomiona zostanie myjnia (stacja paliw, centrum handlowe, wolno stojąca), zdecydować, czy będzie to zakup czy dzierżawa. Istotny na tym etapie jest wybór rodzaju myjni (ręczna, automatyczna) i technologii.

Etap III – Analiza kosztów i zysków

Najtańszą myjnię z pracownikiem możemy uruchomić za 5–10 tys. zł. 3–4-stanowiskowa myjnia samoobsługowa to wydatek rzędu 500 tys. zł. Średni czas zwrotu to ok. 3–4 lata. Roczna gwarantowana stopa zwrotu to 12–16 proc.

Etap IV – Budowa

Wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwoleń i zgód. Czas realizacji inwestycji od I etapu do jej uruchomienia to około dwa lata.