Większość firm z branży IT, z którymi rozmawiała DGP, nie ma wątpliwości: po ubiegłorocznym załamaniu, teraz rynek znowu zacznie piąć się do góry. Dobre nastroje to efekt większej liczby zleceń z handlu – od sieci supermarketów, producentów żywności i dystrybutorów.

W ostatnich dniach od Comarchu system wsparcia sprzedaży kupił Mars Polska, producent m.in. batonów i napojów. Na etapie realizacji nowych wdrożeń IT są też niektóre sieci handlowe: m.in. Piotr i Paweł czy Emperia, właściciel Stokrotki. Z kolei Biedronka w najbliższych dwóch latach chce zainwestować aż 900 mln euro w rozbudowę sieci o 500 sklepów.

– Każdy taki sklep to inwestycja w IT, nie mówiąc już o potrzebie rozbudowy systemów, które obsługują całą logistykę i dystrybucję towarów – wyjaśnia Jarosław Smulski, analityk branży IT firmy badawczej IDC Polska.

Nowe zamówienia napływają też do firm zajmujących się outsourcingiem programistów. Kontrakt, pracujący dotychczas głównie dla banków i telekomów, pozyskał zlecenie Unilevera, producenta żywności i chemii gospodarczej.

– Klienci wynajmują zewnętrznych programistów, gdy pracują nad nowymi wdrożeniami. Ożywienie na rynku jest widoczne. Obecnie 140 naszych pracowników zatrudnionych jest przez klientów, ale już mamy zapotrzebowanie na kolejnych 110 – mówi Marceli Smela, dyrektor generalny IT Kontrakt.

Nowe kontrakty z branży handlowej mogą się pojawić, podczas ruszających w przyszłym tygodniu w Warszawie targów RetailShow.

– W ich trakcie zaprezentowane zostaną nowe rozwiązania dla branży, w tym innowacje – zapowiada Tomasz Swolkień, konsultant Comarch Retail.

Firmy z branży promować będą np. nowoczesne rozwiązania do raportowania i analiz w czasie rzeczywistym, systemy mobilne dla handlowców, do płatności zbliżeniowych czy elektroniczne kody kreskowe. Pojawią się też samoobsługowe kasy i płatomaty, pozwalające nie tylko na dokonanie zakupów, ale także opłacanie rachunków. Klientów na nie szuka np. S&T Services Polska.

– Na polskim rynku te rozwiązania są dopiero w początkowej fazie rozwoju. Liczymy, że w tym roku się to zmieni. Już prowadzimy negocjacje z zainteresowanymi klientami – mówi Wojciech Kalman, dyrektor działu aplikacji Retail S&T Services Polska.

Zdaniem Jacka Mikusia, dyrektora w sektorze handlu i usług Comarchu, w tym roku wartość zamówień w tym sektorze na pewno wzrośnie.

– Firmy będą nadrabiać stracony w ubiegłym roku czas i inwestować, by nie dać się wyprzedzić konkurencji – uważa.

Oczekiwania branży potwierdzają analitycy firmy badawczej IDC.

– Po ubiegłorocznym spadku o 7 proc., w tym roku rynek urośnie prawie o 8 proc. – mówi Jarosław Smulski.

Wartość zamówień w branży retail to według IDC Polska około 800 mln dol., 7,5 proc. wartości całego rynku IT. Ten, po ubiegłorocznym spadku o ponad 10 proc., według prognoz IDC wzrośnie w 2010 roku o 3 proc.