Klienci planujący w tym roku zakup oferty mobilnego internetu na pewno będą mieli w czym wybierać. O ich pieniądze powalczą nie tylko sieci komórkowe – Orange, Plus, Play i Era – ale również coraz więcej operatorów płatnej telewizji.

Ze swoimi ofertami są już na rynku Cyfrowy Polsat, Aster i Multimedia, a za chwilę dołączą kolejni: na przełomie II i III kwartału wielkopolska Inea, w tym roku także Vectra. Jej prezes Tomasz Żurański, powiedział DGP, że najpierw wprowadzi usługę przesyłu danych. – Rozmawiamy z dwoma operatorami i spośród nich wybierzemy partnera – dodał.

Wejście z usługą rozważa też lider rynku kablowego UPC Polska. – Obecnie staramy się opracować strategię, która będzie pasować do naszego modelu biznesowego – mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska. Wysyp ofert kolejnych graczy to efekt stale rosnącego popytu klientów, nakręcanego przez tanie laptopy i nowoczesne komórki. – Rynek jeszcze się nie nasycił – podkreśla Marcin Gruszka, rzecznik Play.

Potwierdzają to dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej za ubiegły rok: z internetu mobilnego korzystało 15,7 proc. klientów prywatnych. Zdaniem operatorów, na tle krajów UE to jednak dobry wynik. – Pod względem penetracji mobilnego internetu jesteśmy powyżej średniej europejskiej – podkreśla Piotr Chołuj, odpowiedzialny za Plusa w Polkomtelu. A liczba użytkowników będzie rosła, bo dla sieci komórkowych to nowe źródło przychodów.

Dla kablówek czy telewizji cyfrowych zaś jest to głównie sposób budowania lojalności klientów. Wszyscy planują w tym roku rozwój swoich ofert. – W naszej ocenie bieżący rok będzie stał pod znakiem stabilizacji cen, przy zwiększaniu korzyści dla klienta – wzrost zasięgu szybkiej technologii HSPA+, polepszanie jakości transmisji czy też wdrożenia nowych usług – mówi Piotr Chołuj. Usługi w HSPA+, jak się dowiedzieliśmy, zaoferować może Play, dołączając do Polkomtela, PTC i Cyfrowego Polsatu. Technologia pozwala na pobieranie danych z prędkością do 21 Mb/s.

Stabilizacji cen spodziewa się większość operatorów. – Już teraz są niebezpiecznie niskie, a pewnych kosztów się po prostu nie przeskoczy – mówi jeden z nich. Jako przykład ostrożnej polityki wskazują „niezbyt agresywne” stawki, z którymi na początku roku pojawił się Cyfrowy Polsat. Tylko nieliczni nie wykluczają wojny cenowej. – Może się ona zacząć w każdej chwili – mówi przedstawiciel jednego z operatorów.

Klienci mogą być natomiast pewni, że w ofercie pojawią się nowe laptopy i netbooki. Nie wprowadzi ich jednak Play, który jako jedyny oferty łączonej nie ma, bo zdaniem operatora jest zbyt mało opłacalna. Żaden z operatorów nie promuje już także ofert „internet z laptopem” tak intensywnie, jak rok, dwa temu. – Wyedukowaliśmy klientów i intensywna promocja nie jest już aż tak konieczna. Poza tym, choć chętnych na internet z laptopem wciąż przybywa i rozwijamy tę usługę, to tylko stanowi ona tylko fragment rynku – tłumaczy Andrzej Ochocki, dyrektor biura usług szerokopasmowych Ery.