Dyrekcja ochrony środowiska w Białymstoku - w porozumieniu ze swoim odpowiednikiem w Olsztynie - pracuje nad decyzją środowiskową dotyczącą modernizacji Rail Baltica. Decyzja środowiskowa określi ostateczny przebieg tej trasy.

Zgodnie z procedurą, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wystąpiła już z pytaniem do strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie. Jak mówi rzeczniczka RDOŚ Małgorzata Wnuk, stało się tak dlatego, że Rail Baltica to przedsięwzięcie międzynarodowe, które nie kończy się na granicy polsko-litewskiej. Na razie Litwini odpowiedzi nie udzielili. W procedurze transgranicznej wszystkie dokumenty w tej sprawie byłyby tłumaczone na język litewski i trafiały do zaopiniowania do litewskiego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

Jak poinformował PAP w piątek rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, kolej "nie kwestionuje obowiązującego prawa", ale uważa, że moderniacja Rail Baltica w Polsce nie ma wpływu na przyrodę na Litwie, dlatego wykonawca prac na rzecz PKP PLK złożył zażalenie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. "Pozytywna decyzja (bez procedury transgranicznej-PAP) oznaczałaby skrócenie procedur po obu stronach granicy, a więc przyspieszenie inwestycji" - poinformował Łańcucki. Inwestor PKP PLK SA wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy Białystok - Ełk-Olecko - Suwałki - Trakiszki - do granicy państwa z Litwą.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał wcześniej dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w Warmińko-Mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w Podlaskiem. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko. Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

Reklama

W ramach wcześniejszych konsultacji, był jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE. Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Modernizacja odcinka Białystok- Suwałki - Trakiszki- granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.