Nasz tekst pt. „Bariery ochronne blokują budowę autostrad” wywołał burzę. W ubiegły czwartek napisaliśmy o roszczeniach projektantów i wykonawców dróg, które mogą podnieść koszty budowy nawet 1 tys. km nowych tras. Nie da się także wykluczyć, że w związku z roszczeniami niektóre z nich mogą się opóźnić. Jak wynika z wewnętrznej opinii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, taki los może spotkać np. ponad 60-km trasę S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej. Roszczenia firm dotyczą wzrostu kosztów budowy z powodu zmiany parametrów barier chroniących samochody przed wypadnięciem z drogi w razie wypadku. Generalna Dyrekcja szacuje, że żądania tylko projektantów dwóch odcinków autostrady A2 z Łodzi do Warszawy mogą wynosić nawet 100 mln zł.

Zamieszanie to efekt wygaśnięcia z końcem 2009 roku aprobat technicznych, które pozwalały firmom na produkowanie i handel barierami ochronnymi. Od stycznia 2010 r. Ministerstwo Infrastruktury nie wydało odpowiednich rozporządzeń na podstawie unijnej normy. Resort zapewnia jednak, że opanował już sytuację.

– Aktualnie projekty rozporządzeń zostały przekazane do Rządowego Centrum Legislacji. Termin opublikowania planowany jest do końca miesiąca – informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Zakończony został także etap konsultacji społecznych. Uwagi do rozporządzeń zgłosiły Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

– Uwagi obu podmiotów zostały zasadniczo uwzględnione, gdyż w zmienionych zapisach zawarte zostały odwołania do wymagań Polskiej Normy – mówi Mikołaj Karpiński. Do czasu opublikowania nowych rozporządzeń GDDKiA zezwoliła projektantom i wykonawcom barier na stosowanie elastycznych kryteriów dotyczących projektowania i wykonawstwa tych urządzeń.

– Z tego powodu roszczenia firm są nieskuteczne i zostaną odrzucone. Nie ma ryzyka wypłaty odszkodowań i wzrostu kosztu inwestycji drogowych – zapewnia Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA. Zapewnia także, że zmiana przepisów o barierach ochronnych nie opóźni budowy dróg. – Autostrady są projektowane i budowane bez związku z planowanymi zmianami w przepisach dotyczącymi barier ochronnych – mówi Marcin Hadaj.