Pierwsze pociągi Pesa dostarczy po 14 miesiącach od dnia podpisania umowy, czyli w maju 2011. Ostatni pociąg SKM otrzyma po 18 miesiącach, czyli jesienią 2011 r. Pociągi mają m.in. wozić kibiców z lotniska na Stadion Narodowy podczas Euro 2012.

Nowe pociągi będą mogły naraz zabrać ok. 900 pasażerów. Każdy ze składów będzie wyposażony w monitoring i klimatyzację. Podłoga pociągów ma być dostosowana do wysokości peronów, by łatwiej było wsiadać i wysiadać. Pociągi mają kursować z Okęcia co kwadrans; przejazd do centrum zajmie ok. 20 min.

Zgodnie z harmonogramem zamówienia Szybka Kolej Miejska otrzyma pociągi zanim zostanie ukończona budowa torów na lotnisko. Jak poinformował na wtorkowej konferencji prasowej Paweł Dziwisz, członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która koordynuje budowę, opóźnień w ukończeniu inwestycji nie będzie - tory mają być gotowe do jesieni 2011 r. "To pierwsza nowa linia kolejowa w Polsce od 1985 r." - dodał.

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta zapewnił, że do czasu, aż linia na Okęcie będzie gotowa, "pociągi nie będą stały w garażu". Wyjaśnił, że nowe składy będą jeździły na innych trasach, np. Pruszków-Sulejówek.

Reklama

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że warszawskie lotnisko może być "przykładem dla innych miast, jak organizować nowoczesny węzeł komunikacyjny". Dyrektor Polskich Portów Lotniczych Michał Marzec zapowiedział, że w ciągu najbliższych 4-5 lat w warszawski port lotniczy zostanie zainwestowane 1,3 mld. zł. Na lotnisku ma powstać nowy hotel, zostanie też przebudowany stary terminal.



ikona lupy />
Pociąg Pesa ELF w barwach Warszawy, który będzie woził pasażerów z lotniska Okęcie do centrum miasta (2). Fot. materiały prasowe UM Warszawa / Forsal.pl
ikona lupy />
Wizualizacja stacji kolejowej pod lotniskiem Okęcie. Fot. materiały prasowe UM Warszawa / Forsal.pl
ikona lupy />
Taką droge przebędzie Pesa ELF z centrum na lotnisko Okęcie. Dojazd ma zająć 20 minut. Fot. materiały prasowe UM Warszawa / Forsal.pl