Chęć inwestowania w województwach: podlaskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim wyrażają również firmy z branży maszynowej, chemicznej, a także zajmujące się turystyką biznesową. Zaprezentowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych badanie zostało przeprowadzone od 5 lutego do 15 marca br. Wzięło w nim udział tysiąc polskich i zagranicznych firm prowadzących działalność gospodarczą w naszym kraju.

Około 30 proc. inwestorów ocenia "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze" kwalifikacje mieszkańców Polski Wschodniej. 13,6 proc. firm jest przeciwnego zdania. Bezrobocie na tych terenach jest dla jednych inwestorów atutem - ze względu na pracowników, których można zatrudnić po kosztach niższych niż w innych województwach. Niektórzy przedsiębiorcy twierdzą jednak, że bezrobocie tam jest efektem zacofania regionu.

Ponad 60 proc. inwestorów, przedstawicieli stowarzyszeń i organizacji biznesowych ocenia współpracę z firmami tego regionu "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze". Około 5 proc. respondentów jest przeciwnego zdania. Z badania wynika, że 53 proc. przedsiębiorstw nie jest zainteresowanych współpracą handlową z firmami z Polski Wschodniej. Chęć taką wyraża 32 proc. badanych. Chodzi o przedsiębiorstwa z sektorów usług nowoczesnych (BPO), przemysłu chemicznego i meblarskiego.

Dyrektor departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska poinformowała na czwartkowej konferencji prasowej, że do czerwca 2015 roku Agencja będzie mogła wydać 86 mln zł z pieniędzy unijnych na promocję gospodarczą pięciu województw Polski Wschodniej. Zapewniła, że Agencji na pewno uda się wykorzystać wszystkie środki. Od września ubiegłego roku PAIiIZ wydała z tej puli prawie 3 mln zł, m.in. na uczestnictwo w targach inwestycyjnych w Barcelonie, Cannes oraz misję gospodarczą w Indiach.

Reklama

"Na misję gospodarczą do Indii zabraliśmy ze sobą przedstawicieli z branży IT, z czego dwie firmy nawiązały współpracę z firmami hinduskimi z tego sektora" - podkreśliła. Łukaszewska-Wojnarowska wyjaśniła, że "Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej" to jedno z przedsięwzięć unijnego programu "Rozwój Polski Wschodniej". Środki w wysokości 86 mln zł, przewidziane w latach 2009-2015 m.in. na wzrost inwestycji w tym regionie, pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Cały program "Rozwój Polski Wschodniej" opiewa na sumę 2,7 mld euro.

"Głównym celem "Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej" jest przyciągnięcie inwestycji zagranicznych do tego regionu. Jest on postrzegany przez inwestorów jako mniej atrakcyjny niż reszta Polski" - podkreśliła. Dyrektor zwróciła uwagę, że inwestorzy, którzy nie mieli styczności z naszym krajem, nie mają uprzedzeń dotyczących regionu Polski Wschodniej, jak firmy rodzime. "Z drugiej strony przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w tym regionie, uważają, że jest to świetny obszar inwestycyjny. Cenią kadry oraz samorząd terytorialny, który ich wspiera" - zaznaczyła.

PAIiIZ chce przyciągnąć do tego regionu inwestorów, prowadząc kampanie promocyjne, biorąc udział w zagranicznych misjach gospodarczych, targach i wystawach. Według Łukaszewskiej-Wojnarowskiej, miasta Polski Wschodniej przyciągają m.in. inwestycje z sektora usług nowoczesnych (BPO), produkcyjne, a także z sektora lotniczego i meblarskiego. Dodała, że branża chemiczna jest zainteresowana m.in. Zakładami Azotowymi Puławy, które - jej zdaniem - mają potencjał do zbudowania klastra wokół siebie.