EKSPERT RADZI
Na pierwszy rzut oka wydaje się, iż podstawowa obsługa bankowa w ramach prowadzenia rachunku bieżącego i powiązanych z tym usług w każdym banku wygląda prawie tak samo. Bankowość transakcyjna dla klientów korporacyjnych to w większości przypadków zestaw podstawowych usług, z których każdy z nas jako osoba fizyczna korzysta także na swoim prywatnym rachunku. Dla przykładu, przelew w jednym banku nie powinien się różnić od przelewu w innym, tak jak przelew klienta korporacyjnego od przelewu osoby fizycznej. To samo powinno dotyczyć innych usług. Nic bardziej mylnego. Różnice tkwią w szczegółach, takich jak: jakość, pomysł i umiejętność dostosowania się banku, które z kolei przekładają się na koszty prowadzenia przedsiębiorstwa i sprawność, z jaką obsługuje ono swoich klientów.
Spotkałem się z bardzo podobnymi do siebie instytucjami (o takim samym profilu działalności i podobnej wielkości), z których jedna miała dwukrotnie wyższe koszty działalności rozliczeniowej i księgowej niż druga. Okazało się, że jedna z instytucji ma w pełni zautomatyzowane procesy przeliczania należności, wypłacania zobowiązań, zarządzania środkami, przez co nakład pracy po stronie działu finansowego jest nieporównywalnie mniejszy. Różnorakie udogodnienia płynące z rozwiązań bankowości transakcyjnej ważne są w szczególności w rozliczeniach B2B (business to business), skutkując poprawą kontroli spływu należności oraz usprawniając rozliczanie zobowiązań na wielu płaszczyznach.
Na co należy zatem zwracać uwagę przy wyborze oferty bankowości transakcyjnej? Po pierwsze – na profesjonalne doradztwo. Bank powinien zapewnić firmie kontakt z doradcą ds. bankowości transakcyjnej, który potrafi rozpoznać potrzeby przedsiębiorstwa oraz przedstawić korzyści, które wynikną ze stosowania nowoczesnych rozwiązań. Druga ważna sprawa to możliwości dostosowawcze banku – nawet zwykły przelew czy raport z transakcjami powinien spełniać potrzeby konkretnego klienta. Wiemy doskonale, iż często jest to kwestia jednego przecinka w pliku i już systemy bankowe nie „dogadują się” z systemami finansowo-księgowymi firmy. I wreszcie jakość. Jeżeli bank nie potrafi poprawnie zrealizować co tysięcznej płatności, to z punktu widzenia klienta detalicznego problem z rozliczeniami może się pojawić raz na kilka lat bądź wcale. W przypadku dużych klientów korporacyjnych, problemy mogą wystąpić w każdym miesiącu lub wręcz codziennie.
Reklama
W banku Millennium wyspecjalizowany zespół doradców produktowych bankowości transakcyjnej, pracujących w ośmiu polskich miastach, jest w stanie zaaranżować integrację każdego systemu finansowo-księgowego z systemami bankowymi. Dzięki temu bezproblemowo obsługujemy klientów przesyłających po pół miliona przelewów miesięcznie bądź rozliczających należności od ponad miliona kontrahentów.
ikona lupy />
Maciej Walęczak / DGP