Blisko 60 proc. sklepów internetowych zetknęła się ze zjawiskiem ustalania cen przez producentów, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Nokaut.pl. Większość sklepów deklaruje, że gdyby nie te praktyki ceny w internecie mogłyby być niższe.

"Porównywarka Nokaut.pl współpracująca z 3200 sklepami internetowymi przeprowadziła wśród nich anonimową ankietę na temat tego zjawiska. Blisko 60 proc. sklepów zetknęło się ze zjawiskiem ustalania cen przez producentów. Co więcej, ponad połowa z nich deklaruje, że gdyby nie te naciski, to mogliby obniżyć ceny o 5 do 15 proc." - czytamy w raporcie Nokaut.pl. Z danych wynika, że 3 proc. badanych ocenia, że mogłoby obniżyć ceny nawet o ponad 25 proc., gdyby politykę cenową mogło kształtować samodzielnie.

Praktyki prób ustalania cen przez producentów dotyczą przede wszystkim sklepów oferujących produkty z kategorii takich jak "Dom i ogród", "Sport i hobby", "Sprzęt RTV i foto" czy "Dla dzieci". Nokaut.pl podał, że 60 proc. respondentów na pytanie "Czy zablokowano lub grożono Państwu zablokowaniem dostaw w związku z polityką cenową Państwa sklepu?" odpowiedziało twierdząco.

Reklama

Najczęściej wymienianymi problemami z którymi spotykały się sklepy ze względu na oferowanie produktów w "za niskich cenach" są: problemy z dostawą - 36 proc., ostrzeżenia od dostawców i zarzuty od sklepów tradycyjnych - 13 proc., gorsze warunki u dostawcy, np. brak rabatów - 13 proc. oraz zakaz używania zdjęć produktów - 5 proc.

Nokaut.pl podaje, że współpracuje z 3200 sklepami, ma ponad 2,8 mln użytkowników miesięcznie, a obroty wygenerowane w sklepach internetowych za pośrednictwem Nokaut.pl w 2009 roku szacuje na 810 mln zł.