Zmagające się ze skutkami kryzysu władze w Rzymie zdecydowały, że koszty remontu Koloseum w wysokości 25 mln euro pokryła prywatna firma. W zamian rząd przekaże zwycięzcy konkursu na sponsora prawa do umieszczenia reklamy u podstaw Koloseum, nie wyższej niż 2,5 m. Logo sponsora znajdzie się również na biletach wstępu do starożytnej budowli, a firma będzie miała wyłączne prawa do wykorzystywania remontu budynku w telewizji. Pomysł chwali burmistrz Rzymu Gianno Alemanno – Jest to wyraźny precedens. Mamy nadzieję, że ta metoda będzie mogła być wykorzystana do innych dużych projektów odnowy – mówi w rozmowie z agencją Bloomberg.

Inicjatywa jest skutkiem obcięcia o 175 mln euro budżetu dla włoskiego Ministerstwa Kultury. Francesco Giro, podsekretarz resortu z dumą wypowiada się o pomyśle. - To pierwszy raz gdy prywatny sponsor pokryje w całości koszty remontu Zwycięzca konkursu [sponsorskiego - przyp. red.], którego poznamy do końca października, sam wynajmie firmy które wyremontują Koloseum – opowiada.

Olbrzymie bilboardy już wcześniej pojawiały się w innych znanych miejscach w stolicy Włoch, m.in. na kolumnach wokół Placu Św. Piotra w Watykanie. Wprawdzie bryła samego Koloseum nie zostanie zasłonięta reklamami, ale niektórzy boją się, że zezwolenie na nawet małe reklamy może stać się niebezpiecznym precedensem.

- Nie chcę by historyczne centrum Rzymu stało się wielkim bilboardem – mówi w rozmowie z BBC mieszkaniec Rzymu.

Reklama

Pokrywanie rusztowań remontowanych obiektów reklamami rusztowaniach jest powszechnie stosowane w wielu krajach. Praktyki te są często nadużywane przez właścicieli budynków m.in. w Warszawie. Gdzieniegdzie od lat wiszą olbrzymie reklamy sponsorujące remont, jednak odnowa budynku jest fikcją.

ikona lupy />
Po remoncie, który ma się zakończyć w 2013 r. turyści będa mieli dostęp m. in. do podziemi w których trzymane były zwierzęta i gladiatorzy. / Bloomberg