Chodzi o podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) dotyczący pożyczek udzielanych spółkom przez ich udziałowców. W państwach Unii Europejskiej obciążenie podatkami pośrednimi od gromadzenia kapitału, w tym podatkiem od czynności cywilnoprawnych, reguluje tzw. dyrektywa kapitałowa. Jej celem jest zniesienie obciążeń ograniczających swobodny przepływ kapitału między państwami członkowskimi; pozwala pobierać PCC od kapitału tylko wtedy, gdy obowiązywał on w danym państwie przed 1 lipca 1984 r. W Polsce podatek kapitałowy od pożyczek udzielanych spółkom przez udziałowców został zniesiony 1 maja 2004 r., jednak przywrócono go od 1 stycznia 2007 r.

Dlatego w marcu 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE pytanie dotyczące zgodności z regulacjami unijnymi polskich przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, pobieranym od pożyczek przekazywanych spółkom przez ich udziałowców. WSA zapytał, czy Polska nie naruszyła prawa wspólnotowego, przywracając od 1 stycznia 2007 r. zniesiony już podatek.

Czytaj też: Firmy realizujące zamówienia publiczne stracą na podwyżce VAT

– Komisja Europejska uważa, że polskie przepisy dot. pożyczek udzielanych spółkom przez ich udziałowców, które po wcześniejszej likwidacji weszły w życie od 1 stycznia 2007, są sprzeczne z prawem unijnym - poinformował konsultant w firmie Deloitte Krzysztof Gil. Dodał, że jeżeli z orzeczenia Trybunału będzie wynikało, że Polska naruszyła prawo wspólnotowe, to spółki, które zapłaciły PCC od spornych czynności, uzyskają niezaprzeczalny argument popierający ich racje w momencie występowania do organów skarbowych o zwrot nadpłaconego podatku.

Reklama

Rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos poinformowała, że resort: "nie dysponuje szacunkami dotyczącymi kwot, których zwrotu mogą domagać się polscy podatnicy po ewentualnym uznaniu przez Trybunał niezgodności z prawem wspólnotowym naszych przepisów o PCC od pożyczek przekazanych spółkom przez ich udziałowców".