Virgin Group to biznesowy konglomerat, w skład którego wchodzi kilkadziesiąt różnych firm, wśród których są m.in. linie lotnicze Virgin Airlines, operator komórkowy Virgin Media, a także Virgin Comics, wydawca komiksów. Nie było jednak dotychczas klasycznego biznesu mediowego. Teraz się to zmieni. Premiera magazynu, które w formie aplikacji dostępne będzie dla użytkowników iPada, zapowiedziana jest na przyszły tydzień.

Tytuł pisma na razie nie jest znany. Pierwotnie mówiło się, że będzie nazywać się „Project”, ale w grę wchodzi też „Maverick”. Magazyn zawierać będzie treści rozrywkowe, biznesowe, lifestylowe, kulturalne i podróżnicze. Od strony biznesowej projektem kieruje 29—letnia córka Bransona — Holly, a redaktorem naczelnym jest Anthony Noguera, który kierował wcześniej takimi pismami jak Arena, Zoo i adresowany do mężczyzn FHM.

>>> Czytaj też: Michael Wolff: Facebook, Google i Apple rządzą światem mediów

„Start magazynu prowadzi do pojedynku dwóch gigantów: Bransona i właściciela News Corporation magnata Ruperta Murdocha” — zapowiada brytyjski dziennik The Guardian.

Globalny magnat medialny, do którego należą takie gazety jak The Wall Street Journal, londyński The Times, platforma satelitarna BSkyB i studio filmowe Twentieth Century Fox, też pracuje nad nową gazetą, dedykowaną tylko na tablety. Projekt nazywa się The Daily.

News Corp. przeznaczyło na niego 30 mln dol., a pracuje przy nim 100 osobowy zespół dziennikarzy, redaktorów i grafików. Gazeta zaprezentowana zostanie w przyszłym miesiącu, a w regularnej, cyfrowej dystrybucji na tabletach pojawić się ma na początku przyszłego roku.

Pisma dedykowane tylko na tablety to nowy trend w świecie cyfrowych mediów. Dotychczas wydawcy tworzyli aplikacje tytułów już istniejących i drukowanych na papierze. Na iPadzie można czytać takie magazyny, jak Wired i New Yorker, dzienniki Wall Street Journal czy New York Times. Również polscy wydawcy poszli w tym kierunku: własne aplikacje mają m.in. Newsweek, Wysokie Obcasy Extra, czy od niedawna Rzeczpospolita.

>>> Czytaj też: Mobilna rewolucja w mediach: Wydawcy zaczynają nowe życie w cyfrowym świecie

Tablety to nadzieja wydawców na to, że wreszcie uda im się nakłonić czytelników do płacenia za część treści w cyfrowym świecie. Aplikację Wired, za pomocą której kupuje się cyfrowe wydania magazynu, zainstalowało np. ponad 90 tys. osób, czyli więcej, niż wynosi kioskowa sprzedaż tytułu.

Rupert Murdoch uznał, że tablet to nowy kanał dystrybucji skierowany do młodego użytkownika, dla którego trzeba stworzyć zupełnie nowy tytuł. Taki, który wcale nie musi ukazywać się w druku.

Do tego kroku zachęca go też sukces sprzedażowy iPada. Według szacunków do końca tego roku sprzedaż iPadów wynieść ma 13 mln sztuk, a na koniec przyszłego wzrosnąć do 20 mln. W Polsce sprzedawane jest już przez operatorów komórkowych PTC i Polkomtel, a za kilka miesięcy pojawi się w Orange, a także sieć Vobis. W sprzedaży pojawił się też konkurencyjny tablet Samsunga Galaxy Tab. Dla wydawców znaczenie ma też fakt, że użytkownicy tabletów to osoby bardziej zamożne, a więc atrakcyjniejsze dla reklamodawców. Z drugiej strony, co podkreślają sami wydawcy, zyski mogą być większe, bo odpadają im koszty druku.