Gdy w ubiegłym roku branża turystyczna skurczyła się o 10 proc., sprzedaż wyjazdów rodzinnych wzrosła o 5 – 8 proc. W przyszłym przyrost ma sięgnąć 10 proc.
Obecnie ponad 40 proc. turystów wyjeżdżających z biurami podróży to rodziny z dziećmi. Jak wynika z ustaleń „DGP”, ten segment turystyki jest jednym z najdynamiczniej rosnących od około trzech lat. Wzrasta średnio o 10 proc. rocznie. Ta dynamika ma zostać utrzymana w kolejnych przynajmniej 3 – 4 latach.
Zachęcają ceny. Wycieczka dla dwóch osób dorosłych i dziecka do Egiptu, Tunezji czy Grecji kosztuje tyle samo, a czasem nawet kilkanaście procent mniej niż wczasy nad polskim morzem. To efekt coraz większych promocji stosowanych przez biura podróży. W większości z nich nic nie zapłacimy za dziecko do 2 lat, a za starsze dostaniemy zniżkę od 50 do nawet 70 proc. W efekcie tygodniowy pobyt w hotelu trzy- lub czterogwiazdkowym dla dwóch osób dorosłych i dziecka (z przelotem i wszystkimi posiłkami) kosztuje od 4,5 do 5,5 tys. zł.
Do wyjazdów za granicę rodziny z dziećmi przekonują też kluby organizowane przez touroperatorów w hotelach, które coraz częściej prowadzone są przez polskich animatorów. Oddając do nich swoje pociechy, rodzice zyskują trochę czasu dla siebie.
Ostatni rok pokazał, że segment jest odporny na kryzys. Gdy w 2009 roku rynek turystyczny odnotował prawie 10-proc. spadek z poziomu ponad 3,2 mld zł, sprzedaż wyjazdów rodzinnych wzrosła o blisko 5 – 8 proc. W przypadku Scan Holiday, jednego z liderów na tym rynku, przychody zwiększyły się o 20 proc.
Reklama
– W ostatnim sezonie letnim liczba klientów w naszych hotelach dysponujących klubami Happy Events wzrosła o 82 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Jest to najbardziej dynamicznie rozwijający się produkt w naszym biurze – zapewnia Magda Plutecka-Dydoń z Neckermanna.
Dlatego w przyszłym roku będzie można się wybrać na rodzinny urlop do specjalnie wyselekcjonowanych pod kątem najmłodszych turystów hoteli już nie tylko ze Scan Holiday i Neckermannem, ale też z Exim Tours, Triadą czy Rainbow Tours.
Ostatnie z tych biur postanowiło wręcz skorzystać w opracowywaniu oferty dla rodzin z dziećmi z pomocy największych fachowców. Firma zatrudniła byłych pracowników Scan Holiday.
– Wytypowali oni ponad 30 hoteli, które są w pełni przystosowane do goszczenia u siebie najmłodszych – mówi Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours.
W ofercie Triady na przyszły rok znalazło się 218 obiektów polecanych dla rodzin i dzieci. Konkurencja więc rośnie, dlatego w przyszłym roku należy oczekiwać zaostrzenia się walki o rodzinnego klienta. Przede wszystkim będzie się ona toczyć na polu cen. Biura Rainbow Tours, TUI i Triada już zadeklarowały ich obniżenie o 10 – 15 proc. względem tych z tego roku.