Chromowane zderzaki, barwione na zielono szyby, welurowa tapicerka, wspomaganie kierownicy i nieprzeciętny komfort – tak w połowie lat 70-tych ubiegłego wieku reklamowało swoje topowe modele Renault. Po R20 i R30 chętnie sięgali ministrowie rządu Francji oraz dyplomaci. Teraz francuski koncern przypomina ich historię.

W marcu 1975 roku w Genewie koncern z Billancourt zaprezentował luksusowe Renault 30 i kilka miesięcy później w salonach pojawiła się jego wersja z czterocylindrowym silnikiem – model 20. Zaprezentowane w Genewie R30 TS było pierwszym sześciocylindrowy samochodem osobowym tego koncernu od 1939 r.. Silnik V6 o mocy 131 KM rozpędzał pojazd do prędkości 178 km/h. Auto z napędem na przednie koła było wyposażone w czterobiegową skrzynię manualną lub trójstopniową, automatyczną z elektronicznym sterowaniem.

Chromowane zderzaki, welurowa tapicerka, wspomaganie kierownicy i nieprzeciętny komfort – to atrybuty flagowego Renault. Nowością była regulacja położenia reflektorów z miejsca kierowcy. Wnętrze zaprojektowano z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa. Część kokpitu wykonano

z trudnopalnego tworzywa stosowanego w samolotach pasażerskich. Wyeliminowano wszelkie ostre krawędzie i wystające elementy. Zamontowano bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu, a także centralny zamek. Przy deszczowej aurze dobrze sprawdzały się cztery dysze spryskiwaczy. Dla najbardziej wymagających były dostępne klimatyzacja, skórzana tapicerka, wycieraczki reflektorów oraz elektrycznie odsuwany dach.

>>> Czytaj też: Renault Latidute będzie wozić gwiazdy na festiwalu w Cannes

Reklama

Renault 30 spotkało się z ciepłym przyjęciem wśród młodszych duchem przedstawicieli top managementu, ministrów rządu Republiki Francuskiej oraz dyplomatów. Nowy dyrektor generalny Renault, Bernard Vernier-Paliez chętnie fotografował się przy służbowym hatchbacku i osobiście prowadził go podczas służbowych podróży. Ale podczas salonu samochodowego w Paryżu w październiku 1975 roku uwagę odwiedzających skupiło Renault 20 TL. Z zewnątrz było niemal identyczne z Trzydziestką, dzieląc z nią nadwozie i większość podzespołów. Zamiast V6 pod maską pracował czterocylindrowy silnik 1.6 o mocy 90 KM.

Kolejne zmiany wprowadzono w latach 1981 – 82, nowością jest Renault 20 Turbo Diesel. Jednostka J8S o pojemności 2068 cm i mocy 85 KM pozwalała osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/h. Wysokoprężny silnik z turbosprężarką Garrett był montowany także w modelu 30 i eksportowany na wybrane rynki Europy. We Francji slogan reklamowy Plus Turbo que Diesel (Bardziej turbo niż Diesel) akcentuje dobrą dynamikę oraz niskie zużycie paliwa. Epoka tych hatchbacków z segmentu Premium zakończyła się 16 października 1983 roku. W ciągu 8,5 roku w Sandouville wyprodukowano 629 004 egzemplarzy Renault 20 oraz 153 704 Renault 30. Następcą był wprowadzony w 1984 roku model Renault 25.

ikona lupy />
Renault R30 TX 1980 r. fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl
ikona lupy />
Renault R30 TurboD 1981 r (1) fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl
ikona lupy />
Renault R20 TL 1975 r. fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl
ikona lupy />
Renault R20 L 1975 r. fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl
ikona lupy />
Renault R20 4x4 Paris-Dakar 1982 r. (1) fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl
ikona lupy />
Renault R20 4x4 Paris-Dakar 1982 r. fot. materiały prasowe Renault Polska / Forsal.pl