2,5 miliarda euro – tyle ma kosztować realizacja projektu Marmaray, 76-kilometrowej linii kolejowej, która połączy europejską i azjatycką część tureckiego Stambułu. Największym wyzwaniem dla budowniczych trasy jest przechodzący pod dnem cieśniny Bosfor tunel o długości 13,3 km.

Prace przy realizacji inwestycji Marmaray rozpoczęły się w 2004 r., a jej zakończenie jest planowane na 2013 r. Trasa kolejowa ma połączyć znajdujące się po europejskiej stronie Bosforu Halkali z azjatyckim Gebze.

>>> Czytaj też: Kolej wraca do łask. Szybkie pociągi wyrwą świat z kryzysu

Budowa linii kolejowej usprawni komunikację w coraz bardziej zatłoczonym Stambule. Prędkość maksymalna pociągów pokonujących zarówno naziemną, jak i podziemną część trasy ma wynieść 100 km/h.

Reklama

Maksymalna głębokość zanurzenia pod Bosforem tunelu liczącego 1,4 km to 60 metrów – 55 m pod wodą i 5 m pod ziemią. Ten odcinek trasy zbudowany został w specjalnej, odpornej na trzęsienia ziemi tubie. Na całej 76-kilometrowej trasie znajdzie się 40 stacji kolejowych, w tym 3 stacje podziemne.

Aby obejrzeć zdjęcia kliknij w obrazek poniżej

Zobacz animacje przedstawiające tunel pod cieśniną Bosfor

http://www.youtube.com/watch?v=g630OW7ykFY

http://www.youtube.com/watch?v=RZf3rMigAfc